KRISTIANSAND: Kunstlivet i Kristiansand profesjonaliserer seg. Musikkvideoen om seg selv som Kristiansand Symfoniorkester viste før første gang i går, er en utsøkt presentasjon av både orkesteret, landsdelen og kjente sørlandskunstnere. Bak prosjektet står Focus Film i Kristiansand.Det var stor tilfredshet med resultatet da de fem videosnuttene ble urfremført i Aladdin-salen. Orkesterets direktør Øystein Eidsaa kalte musikkvideoen for et utvidet visittkort for symfoniorkesteret. Formålet er å presentere både norsk musikk og Kristiansand Symfoniorkester for et bredt publikum, både innenlandsk og ikke minst, i utlandet. Den skal selges til nasjonale og internasjonale tv-stasjoner. Viktig markedsfører

Den skal være visittkortet til promotorer og agenter over hele verden, og den skal brukes på orkesterets egen hjemmeside og som kinoreklame, sa Eidsaa som mente Kristiansand Symfoniorkester er i ferd med å bli en av byens og regionens viktigste markedsførere.Det er ikke bare Symfoniorkesteret som markedsføres. Bjørn Fredheim i Focus Film, som er initiativtaker og produsent av videoen, har også fått plass til andre av landsdelens kunstnere.Bildekunstneren Kjell Nupen, glasskunstneren Jarle Knapstad og fotografen Sol Nodeland danner bakrunnsteppet i tre av videosnuttene, mens Lindesnes Fyr og landskapet rundt det er åstedet for åpnings— og avslutningssnutten. Hele tiden med Symfoniorkesteret (Kammerorkesteret) i hovedfokus. På denne måte blir både Sørlandet og tre av landsdelens kunstnere eksponert i tillegg til orkesteret. Griegs musikk

Det hele er bygget over Edvard Griegs kjente Holberg-suite. Selve musikkinnspillingen er hentet fra orkesterets plate Nordic Favourites med Jan Stigmer som kunstnerisk leder. Førstesatsen, Prelude, fremføres i og rundt Lista Fyr og landskapet rundt det. Annen sats, Sarabande, smyger seg i takt med Kjell Nupens malerpensel og lerreter. Tredje sats, Gavotte, stykkes opp av fotografen Nol Sodelands kameraklikk og stillbilder. Fjerde sats, Air, (kanskje den aller mest vellykkede) knytter nesten organiske bånd mellom glasskunstneren Jarle Knapstads fargerike, flytende glassformer og Griegs musikk. I siste sats, Rigaudon, er vi tilbake i Lindesnes-landskapet med havet og kystlandskapet som visuelle akkompagnatører til tonene. Det hele avsluttes med en ekte Sørlands-måne over mørknende Sørlands-natur.Jo, dette smaker fugl og et høyst kunstnerisk nivå, både rent musikalsk og filmatisk. Det er all grunn til å tro at Griegs Holberg-suite og Kristiansand Symfoniorkester i denne utsøkte innpakningen vil møte åpne dører verden over. En fantastisk Sørlands-reklame er det også blitt.