— Da jeg var liten, gikk vi i julegata i Florø og så på trenissene som sto utstilt i butikkenes vinduer. Det holder ikke lenger. Og nå ønsker vi å dra til monumentalt, sier Tom Aguirre, daglig leder i Blank.
I tre år har selskapet utviklet 3D-showet som kjøres på Torvet under Julebyen i Kristiansand. I tillegg har de 3D-mappet et fjell under en Peer Gynt-forestilling på Vinstra. Og i sommer bidro de til å gjøre PULS-konsertene i Fjæreheia til en storslått opplevelse. Nå vil de bruke frontveggen på Kristiansand domkirke i juleshowet.
Flere projektorer
— Det vil bli en spektakulær opplevelse. Vi ønsker å bruke hele frontveggen, og må bruke ni til tolv projektorer for å kunne bruke hele flaten til sin fulle. Tidligere har vi kun brukt tre projektorer, sier Aguirre, og sier selskapet har drømt om å bruke domkirken siden de begynte med juleshowene.
Foreløpig kan han ikke si så mye om innholdet i det nye 3D-showet, men det vil følge den røde tråden som har vært i tidligere show. Samtidig understreker Blank-sjefen at det må være interessant for de minste.
— Suksessen med de tidligere showene er at vi har klart å skape julestemning. Og at det har vært gøy for barna å følge med på nissen. 3D-effekter er gøy for de voksne, men ikke for barna. De er borte på sekunder om det ikke er interessant nok, sier han.
Internasjonal interesse
Etter PULS-konsertene i Fjæreheia i sommer, har Blank opplevd internasjonal interesse for jobben de gjorde der. Flere internasjonale magasiner innenfor den audiovisuelle bransjen har omtalt arrangementet.
— Det har vært masse saker med fokus på 3D-mappingen vi gjorde. De skrev at vi hadde tatt rock til en ny dimensjon, sier Aguirre.
— Juleshow, Pink Floyd og Peer Gynt. Er dere en kulturaktør?- Ja, på mange måter er vi det. Vi tilfører noe, og treffer brede masser, enten gjennom en kunde eller ved å gjøre det selv, sier den daglige lederen, og avslører at det kan bli aktuelt å gjøre ting på eget initiativ i fremtiden.
— Vi er et lite selskap. Vi er dyktige på å lage oppmerksomhet rundt andre, men kanskje ikke rundt oss selv, sier Aguirre og smiler.
Champions League
— Jeg håper vi kan bruke dette til noe. Vi ønsker å satse mer, ikke bare lokalt og nasjonalt, men også internasjonalt. Hadde vi spilt i Champions League, ville vi vært i kvartfinalen, sier Blank-sjefen, som selv rangerer firmaet som ett av Europas fem beste innenfor det de driver med.
— Hva er ambisjonene deres?
— Det første er å komme mer med i det internasjonale markedet. Og så hadde det vært spennende med et vinter-OL. Det kunne vi gjort mye med. Da er det perfekte lysforhold, det er bakker, det er hvis snø, sier Aguirre, og innrømmer at han håper på OL i Oslo i 2022. — Fra juleshow til OL, er det realistisk?
— Man må ha ambisjoner, og det er langt fram i tid. Men ting har gått raskt for vår del.
- Står ikke på agendaen for 2014
Daglig leder i Kvadraturen i Kristiansand, Harald Andersen, håper domkirkeveggen kan brukes til juleshowet i 2015.— Vi jobber alltid med å utvikle Julebyen, men dette er en idé vi ikke har kommet så veldig langt med. Jeg tror ikke vi kan få finansiert dette i 2014. Men hvis partene synes det er interessant, så vil vi snakke med kommunen og sponsorer, sier Andersen, som anslår det vil koste omtrent en million kroner å vise juleshowet på frontveggen av domkirken.
— Men det er en investering som kan fordeles på flere år, og som vil bety lavere kostnader for et andre- og tredjeår.
Andersen mener et lysshow på den 70 meter høye domkirkeveggen vil bidra til å sette Kristiansand ytterligere på kartet, også i nasjonal sammenheng.
— Det står ikke på agendaen for 2014, men jeg tror det er realistisk at vi kan få det fullfinansiert til neste år.
Soknepresten er positiv
Sokneprest Aud Sunde Smemo i Kristiansand domkirke ønsker å imøtekomme en søknad om å bruke frontveggen.
— Vi ønsker å være en del av byens og Kvadraturens kulturliv i førjulstiden. Dette høres spennende ut, og i utgangspunktet ønsker vi å imøtekomme en eventuell søknad. Men vi må først diskutere det i staben og med menighetsrådet, sier Smemo, som synes de tidligere showene har vært spektakulære og vakre.Soknepresten understreker at hun uttaler seg i kraft av egen person og ikke på Domkirkens vegne.
— Men lysshowet må selvsagt gjøres med respekt for kirkens budskap og det kirken står for, sier hun.
— Vi skal selvfølgelig ta hensyn til at det er en kirke. Showet må være bra, siden det skal vises på et religiøst bygg, sier Aguirre.
- Et eksempel på kulturnæring
Kulturdirektør i Kristiansand, Stein Tore Sorthe, ser på Blank som en spennende aktør i byens kulturliv.
— Det de gjør er et eksempel på kulturnæring, der de bruker kulturprodukter i det de selger, sier Sorthe, som er imponert over det Blank har vist under juleshow og i Fjæreheia.
— De kan være en spennende aktør for å få til ting, som i Fjæreheia hvor de samarbeidet med Kilden og på Torvet hvor de samarbeider med Kvadraturen i Kristiansand. Teknologien, som de har høy kompetanse på, kan tas i bruk innenfor flere sammenhenger, mener Sorthe.- Men kulturlivet i Kristiansand er ikke spesielt kjøpekraftig. Kilden har ressurser, men de ordinære kulturaktørene har gjerne ikke økonomi til å utnytte kompetansen Blank innehar, sier kulturdirektøren, som så et lignende 3D-show under et EU-prosjekt i Italia i fjor.
— De var ekstremt stolte, og det var flott å se på. Men vi fra Kristiansand sa «Jammen dette har vi sett før», forteller han.