Erling Valvik har planer. Foto: Arkivfoto

— Vi er interessert i å medvirke til at SKMU kan flytte sammen med Tangensamlingen på Silokaia. Vårt viktigste bidrag kan være å løse utfordringen ved å bli kvitt bygget hvor de nå holder til, sier Cultivas direktør Erling Valvik.

Det var i et debattmøte under konferansen Platform nord på fredag at han første gang offentlig luftet ideen om Barnas hus i de nåværende lokalene til Sørlandets kunstmuseum.

— Vi har fått i oppdrag av styret i Cultiva å arbeide for et Barnas hus i Kristiansand, og dette er jo også i tråd med vår strategi med å satse på barn og unge. Vi har spilt inn denne ideen til arbeidsgruppa som jobber med Tangensamlingen, og nå sitter vi stille i båten og ser hva som skjer, sier Valvik.

Siloen

Avtroppende ordfører Arvid Grundekjøn leder arbeidsgruppa som skal finne ut hvordan Nicolai Tangens kunstgave til byen skal forvaltes. Den omfatter 1000 verker til en verdi av 150 millioner kroner. Det heteste sporet nå er et forslag fra Kristiansand Høyre om å bygge om siloen ved siden av Kilden slik at den kan romme både Sørlandets kunstmuseum, Tangensamlingen og Ungdomskilden.

— Dersom de kommer fram til at museet skal flytte til Silokaia vil vi være på banen for å se på mulighetene til å bruke SKMU-lokalene til et Barnas hus. Vi har sett på flere steder i byen som kan være interessante, og den gamle katedralskolen hvor museet nå ligger har en veldig fin lokalisering, sier Valvik.

Eksempler

Cultiva-ledelsen har flere forbilder for prosjektet med å lage Barnas hus i Kristiansand. I Bergen finnes det kommunalt drevne Barnas kulturhus, i Oslo finnes Det internasjonale barnekunstmuseet og i Kolding kultursenteret Nicolai.

Giert Werring har holdt på med barnekultur i en mannsalder, og han sier dette om et mulig Barnas hus:

— Det bør inneholde for eksempel litteratur, teater og lek. Det er viktig at barna kan gjøre noe interaktivt og selv ta del i aktiviteter. Det må være balanse mellom at de selv uttrykker seg og det øvrige, kulturelle tilbudet. Det må også være god kvalitetssikring, for kunst og kultur for barn skal ikke være billig, slik man gjerne ser en tendens til. Det er viktig at barna tilbys nyskapende ting.

Eldre

Cheryl Macdonald som er kunstnerisk leder for Rosegården barneteater er inne på noe av det samme:

— Det er viktig at barna kan være deltagere i prosessene, og ikke bare får alt servert på et fat. Mange kulturprosjekter på profesjonelt nivå gjør det nemlig på den sistnevnte måten, sier Macdonald.

Hun mener også det er viktig å åpne Barnas hus for flere aldersgrupper:

— Det er en veldig norsk ting dette at man bare skal være sammen med folk på sin egen alder, mens jeg selv er vokst opp i Skottland hvor det var vanlig å gå på fest sammen med besteforeldre. Unger har godt av å være sammen med voksne, og kanskje i særlig grad eldre. Disse gruppene har gjensidig glede av hverandre, og jeg mener det er kjempeviktig å legge til rette for dette, sier Macdonald