Et samlet konsertarrangørmiljø i Mandal mener de presenterer musikk i Norges live hovedstad. Fra venstre: Oddvar Manneråk i Mandal Bluesklubb, Jens Olav Damkås fra Marna Café, Endre Drange Thompsen fra Sjøboden, Lene Lauvdal Holtan fra Buen kulturhus, Erik Omland fra Trik kommunikasjon, Bernt Linseth fra Hr.Redaktør!, Rune Pihl fra Kulturfabrikken og Are Østmo fra Sjøsanden næringshage. Foto: Espen Sand
100 konserter: Endre Thompsen, daglig leder på utestedet Sjøboden, har på få år skapt et musikalsk konsept som fyller scenen 100 kvelder i året. For innsatsen er han blant annet kåret til årets mandalitt av Mandal kommune. Foto: Espen Sand
mandal live03.jpg Foto: Espen Sand

Mandal har i mange år hatt et levende miljø for livekonserter. I dag huser byen, med kun 15.000 innbyggere, nesten 300 konserter i året.

— I forhold til folketallet er Mandal den desidert største konsertbyen i Norge. Jeg tror mange blir overrasket over at byen har nesten 300 konserter i året. Til sammenlikning måtte Oslo hatt 11.000 konserter årlig, sier Erik Omland, initiativtaker for den nye internettportalen mandaLive - Norges LIVE hovedstad.

Musikkmiljøet i Mandal har samlet seg om portalen som åpnet i oktober, hvor alle konserter innen kommunen nå samles på ett nettsted.

Et samlet konsertarrangørmiljø i Mandal mener de presenterer musikk i Norges live hovedstad. Fra venstre: Oddvar Manneråk i Mandal Bluesklubb, Jens Olav Damkås fra Marna Café, Endre Drange Thompsen fra Sjøboden, Lene Lauvdal Holtan fra Buen kulturhus, Erik Omland fra Trik kommunikasjon, Bernt Linseth fra Hr.Redaktør!, Rune Pihl fra Kulturfabrikken og Are Østmo fra Sjøsanden næringshage. Foto: Espen Sand

— Tidligere var det vanskelig å få en oversikt, der mye gikk gjennom Facebook og sosiale medier. Nå kan folk få alle konsertene på ett sted, sier Omland.

Nye arenaer

Festivaler og årlige arrangementer som for eksempel Skalldyrfestivalen, Mandal Bluesklubb, og onsdags- og bryggekonsertene, har i mange år gitt byen er godt musikktilbud.

De siste årene har det også vokst frem flere arenaer som Vinterfestivalen, Mandal jazzfestival, Kulturfabrikken, utesteder med egne musikalske konsepter og et nytt kulturhus.

Nå er tiden moden for å ta posisjonen som Norges live-hovedstad

Musikkarrangørene mener byen ikke lenger har musikalsk dødtid, slik vinteren tidligere fortonet seg.

Endre Drange Thompsen, innehaver av Sjøboden i Mandal, har bygd opp et musikalsk utelivskonsept som nå står for rundt 100 konserter i året.

- Norges beste

— Vi har et fantastisk tilbud innen musikk i dag. Mange har drevet godt over lang tid, men nå er tiden moden for å ta posisjonen som Norges live-hovedstad. Alle kreftene drar i samme retning, mener Thompsen.

Toffen Gunnufsen Foto: EVA MYKLEBUST

Få kjenner musikkmiljøet bedre enn Toffen Gunnufsen, daglig leder for Skral festival. Han har tidligere booket artister både for Quartfestivalen og Hovefestivalen. Han sier at dagens klubbscener sliter verden over, men tror Mandal har truffet en nerve:— Det er ekstremsport å arrangere konserter, og 300 konserter i løpet av året er et voldsomt høyt tall. Det er fantastisk det Mandal har klart å få til, men det handler selvsagt ikke bare om antall konserter, men også om kvalitet og bredde i tilbudet. Jeg har hørt mye bra om Mandal og Sjøboden Live Scene. De har tydeligvis truffet en nerve.

- Tiltrekker turister

Musikksuksessen Mandal opplever gir klingende mynt i kassa for en rekke av byens aktører. Det mener Are Østmo, leder av Lindesnesregionens Næringshage.

— Et velutviklet musikkliv er et viktig bidrag for å gjøre Mandal til en attraktiv by. Det vil tiltrekke mange turister og ha en effekt på reiselivet. Når det skjer mye i byen vil det være med på å holde unge mennesker i byen, istedenfor at de flytter ut. Samtidig sikrer konsertene mange arbeidsplasser, mener Are Østmo.

Nordhus_3.jpg

Kjetil Nordhus, daglig leder fro Sørf, roser mandalLive for å sette Mandal på kartet.— Det er gøy at noen på Sørlandet snakker med store bokstaver. Det har skjedd mye i Mandal de siste årene. Det har blitt en veldig bra liveby. Når det gjelder empirien de legger til grunn, så har jeg ingen formening om akkurat det, sier Nordhus.

Økt tilbud i Kristiansand

Det er ikke samlet tilsvarende tall for Kristiansand, men Nordhus opplyser at konsertfrekvensen har økt vesentlig de siste ti årene.

Flere utesteder arrangerer faste konsertserier, og i 2012 kom Kilden og kunne tilby enda flere scener. I tillegg arrangeres det flere musikkfestivaler gjennom året, som Palmesus, Måkeskrik og Punkt.

— For noen år siden var det mange som reagerte dersom det ble arrangert to konserter samme kveld i Kristiansand. Nå kan det fint være fire-fem samme kveld, sier Nordhus.

Vi produserer mer, flere leier seg inn i Kilden, og flere bruker penger på scenekunst

Kilden er størst

Kilden, som er den største scenen i Kristiansand, huser omtrent 700 arrangementer i året, og rundt halvparten av dem er konserter. Da telles både husets egne oppsetninger, og eksterne aktører. Kristiansand Symfoniorkester arrangerer omtrent 80 konserter i året alene. Ved utgangen av august 2015 kunne Kilden melde om at både teatret og KSO solgte flere billetter enn budsjettert.

— Vi produserer mer, flere leier seg inn i Kilden, og flere bruker penger på scenekunst, sier Reidar Mosland i Kilden om utviklingen siden starten i 2012. På litt over tre år har Kilden hatt et totalt besøk på over 600.000. I 2014 endte besøkstallet på 160.000.