- Rigoletto er hverken positiv eller negativ, men han har mange følelser, og han er en krøpling, sier Boris Statsenko om narren han spiller. Foto: Kjartan Bjelland
Giordano Bellincampi dirigerer Kristiansand Symfoniorkester. Foto: Kjartan Bjelland
Frøydis Lind mener at akustikken i konsertsalen kommer til å gjøre Rigoletto til en spesiell opplevelse. Foto: Kjartan Bjelland

I konsertsalen på Kilden er scenen fullsatt med Kristiansand symfoniorkester og et operakor. Det er prøver til Verdis opera Rigoletto i konsertform.

På en skjerm bak orkesteret er den italienske librettoen oversatt til norsk.

Narren Rigoletto (Boris Statsenko) entrer scenen med sinn datter Gilda (Eir Inderhaug). Rigoletto ønsker ikke at hun skal gå ut av frykt for at hun skal bli bortført og skjendes.

— Gå aldri ut.

— Jeg går bare i kirken, svarer Gilda på scenen.

Frøydis Lind mener at akustikken i konsertsalen kommer til å gjøre Rigoletto til en spesiell opplevelse. Foto: Kjartan Bjelland

— Evig aktuellRigoletto er basert på Victor Hugos roman «Kongen morer seg». Hertugen er en notorisk rundbrenner, og Rigoletto forsvarer sin herre uansett hvordan han ter seg. Men når hertugen forfører Gilda, settes Rigolettos lojalitet på prøve.

Daglig leder for Opera Sør, Frøydis Lind, ønsket å velge en opera som har tema og verdier som også er aktuelle i dag:

— Problemstillingene i Rigoletto er like aktuelle i dag som det var på 1800-tallet. Menn med makt som misbruker kvinner, og i særdeleshet unge kvinner, er et tema vi dessverre er vel kjent med. Det har også til alle tider vært en vanskelig balansegang å ha ulik standard for ære. Rigoletto skal på den ene siden tjene sin hertug, og på den andre siden være beskyttende far for sin datter Gilda. Når hertugen går etter Gilda står Rigoletto derfor overfor et skjebnedilemma.

- Rigoletto er hverken positiv eller negativ, men han har mange følelser, og han er en krøpling, sier Boris Statsenko om narren han spiller. Foto: Kjartan Bjelland

200 ganger som Rigoletto

Russiske Boris Statsenko som spiller hovedrollen som narren Rigoletto, har fremført operaen over 200 ganger tidligere.

— Jeg synger bare det jeg liker, svarer han på spørsmål om han noen gang går lei.

— Hvordan er Rigoletto som karakter?

— Rigoletto er hverken positiv eller negativ, men han har mange følelser, og han er en krøpling. Jeg tror at uansett om man er stor eller liten, så er det mange som kan kjenne seg igjen i Rigoletto, forklarer Statsenko med Eir Inderhaug som tolk.

— Jeg snakker russisk, tysk og italiensk, men det er ikke så bra med engelsk til intervjuer, forklarer han.

- Fantastisk opera

Eir Inderhaug, som spiller Rigolettos datter Gilda, mener at de ligger godt an til premieren.

Giordano Bellincampi dirigerer Kristiansand Symfoniorkester. Foto: Kjartan Bjelland

— Vi er der vi skal være. Disse prøvene er mest for oss som ikke kan Rigoletto like godt som Boris. For en uke siden steppet han inn for en som var syk i Rigoletto i København. Han fikk 12 timers varsel, instruksene i taxien på vei til operaen, og gikk rett på scenen, forteller Inderhaug, og Statsenko nikker og bekrefter historien.- Det er en fantastisk opera, men jeg skulle jo gjerne ønske at vi gjorde den scenisk for jeg er så glad i å ha på meg kostyme, sier hun videre.

Frøydis Lind forklarer at operaen fremføres som en konsertante for å kunne fremføre Rigoletto i konsertsalen.

— På den måten kommer musikken mer i fokus. Det gjør også at vi kan hente inn noen av de beste sangerne som Europa har å by på. Skulle vi satt opp Rigoletto med full scenografi måtte vi hatt dem i flere måneder, og det har vi ikke mulighet til.

— Orkesteret får virkelig vist sin styrke, samtykker Eir Inderhaug.