KRISTIANSAND: — Jeg har hatt nerver hele uken. Dette har vært ekstremt slitsomt både fysisk og psykisk, erkjenner Ole Morten Rokvam idet han løfter den første gjenstanden ut av den enorme vedfyrte keramikkovnen i bakgården til Galleri Smia i Kristiansand.Tirsdag kveld i forrige uke ble de første kjeppene i ovnen påtent. Noen timer senere hadde temperaturen nådd 1200-1300 grader. Om lag 200 gjenstander fra ti kunstnere skulle brennes i denne utendørs keramiske kraftoppvisningen med vedfyrt ovn. Fire mål ved

Etter tre dager med fyringsvakter og nerver tett opp mot kokepunktet, var sannhetens time kommet fredag formiddag. Da hadde fire mål ved og mange timer tapt søvn forduftet.- Nå er jeg mange kilo lettere. Tenk at bare en liten kvist for mye, en liten bommert med fyringen, kunne fått ovnen til å eksplodere. Da hadde det ikke blitt noen utstilling, sier Rokvam etter å ha inspisert ett av de mange overlevende sluttproduktene.- Alle som kjenner til skjørheten i keramikk vet at vedfyring er uhyre risikabelt. Dette prosjektet er intet annet enn ekstremsport, men vi klarte det, sier den kunstnerisk fyrbøteren.Minst like fornøyd er han med at trehusene som omfavner den lille bakgården overlevde det kunstneriske stuntet.- Brannvesenet fraskrev seg ethvert ansvar for prosjektet, og det gjorde jo ikke nervene mine noe mindre, ler Rokvam og konstaterer at det ikke lukter svidd av en eneste nabovegg i bakgården. Sent vil glemme

Omlag 200 kunstgjenstandene ble fredag formiddag båret rett ut av ovnen og inn i Galleri Smia. 29 timer senere kunne en imponert direktør ved Sørlandets kunstmuseum, Erlend Høyersten, åpne den keramiske ekstremsportutstillingen. Da hadde de flotteste gjenstandene blitt pusset på, klargjort og lekkert lyssatt i galleriet.- Dette er overbevisende og uhyre inspirerende, sa Høyersten i sin åpningstale.En prosess som vanligvis tar uker og måneder, ble i løpet av fire dager og tre netter i en bakgård i Kristiansand sentrum til en vakker utstilling.- Det var et fantastisk skue å se en stor rødglødende ovn som midt på natten buldret i en bakgård midt i Kristiansand sentrum. Og rundt ovnen satt trøtte kunstnere med nervene i helspenn. Dette er et prosjekt jeg sent kommer til å glemme, konkluderte Høyersten og gratulerte de ti kunstnerne som nå stiller ut verkene sine i Galleri Smia.Erlend Høyersten gav også en solid dose ros til Galleri Smia for dets evne til stadig å overraske og på den måten holde sitt publikum nysgjerrig.