KRISTIANSAND: Kristiansand Symfoniorkester (KSO) er i sterk vekst og utvikling. I Marvika, der orkesteret nå lever i samboerskap med Agder Teater, er gravemaskinene i gang på tomta der orkesteret endelig skal få et øvelseslokale som rommer samtlige 50 musikere. Det midlertidige bygget skal stå ferdig i oktober-november. — Det gleder vi oss veldig til. I grunnen har det vært ganske håpløst til nå, etter at orkesteret plutselig ble dobbelt så stort da Divisjonsmusikken ble slått sammen med KSO, sier direktør Øystein Eidsaa. Han og markedssjef Anders Frode Marum gir uttrykk for stor optimisme når det gjelder fremtiden for KSO og dets aktiviteter. Rivende utvikling

— Vi er inne i en rivende utvikling. Etter vårsesongen i fjor var publikumstallet 13.000. Våren i år passerte vi 17.000, og det synes vi er en pen økning. Det ligger an til at vi når målet på 40.000 publikummere på årsbasis lenge før vi hadde planlagt, enten i år eller neste år. Og med 40.000 publikummere er kapasiteten her i byen nærmest sprengt, inntil det nye konsert- og teaterhuset står ferdig. Vi søker nå om åtte nye strykere, slik at vi kan få en bedre balanse i orkesteret. Ellers er vi lykkelige for løsningen med at blåseensemblet og kammerorkesteret består som to enheter innenfor symfoniorkesteret. Dessuten har orkesteret den beste tariffavtalen i landet med hensyn til musikernes fleksibilitet. Nå er det nærmest ikke grenser for hva slags sammensetninger de kan opptre i, forklarer Eidsaa. Tett program

Sesongprogammet er klart og omfatter 11 abonnementskonserter. I tillegg til disse kommer åpningskonserten med Jimmy Rosenberg den 19. og 20. august, deretter følger Opera Island og La traviata i begynnelsen av september, og så er Adventskonserten med Domkoret heller ikke tatt med i abonnementsprogrammet. En rekke skolekonserter kommer til å bli holdt utover høsten, blant annet med Bertil Palmar Johansens «Kriminalkonsert» med Knut Walle som fortelleren. Kriminalkonserten heter A/S Røverkjøp.De 11 abonnementskonsertene i Kristiansand representerer en større grad av symfonisk musikk enn tilfellet var i fjor. Likevel er bredden stor, og konsertene skal gjentas andre steder på Agder. - Det er ikke noen rød tråd i høstens program. Snarere er det slik at hver enkelt konsert har sin egenverdi og sin egen sjarm. Vi har gitt hver konsert en tittel som beskriver innholdet. Allerede i den første abonnementskonserten, en jubileumskonsert for Dvorak med tittelen «Fra den nye verden», møter vi Dvoraks cello-konsert og hans store symfoni nr. 9 i e-moll. Barokkgjøgler

«Crazy barokk» blir en spennende konsert der den engelske barokkgjøgler Steven Player får utfolde seg sammen med sopranen Anne Lise Berntsen og cembalist Knut Johannesen - som for øvrig opprinnelig er fra Mandal - og Terje Tønnesen, sier Eidsaa når han omtaler de to første i abonnementsprogrammet. Ellers fremhever han cellosolisten i konserten den 5. november, Jan Vogler, og sier han hører til i verdenseliten. Fem av abonnementskonsertene går i Agder Teater, tre i Domkirken og tre i Musikkens Hus. Musikkens Hus er for lite i forhold til abonnementstallet, så der må konsertene kjøres to dager. Av programmet nevner vi videre «Neoklassisismens mestere» i Domkirken 8. oktober, «Soirée Francaise» i Musikkens Hus 21. og 22. oktober med Jean-Pierre Wallez som solist og dirigent. Han var den som i sin tid urfremførte Jackques Loussiers Konsert for fiolin, jazzperkusjon og strykere, et verk som også skal fremføres i Kristiansand. Engelsk tradisjonell korpsmusikk av store mestere står på programmet 28. oktober, «Nye klassikere» - Copland, Barber og Shostakovitsj - skal fremføres 5. november, nyere musikk for blåseensembler 11. november, Mozart med Jan Stigmer 18. november og det blir «Kammermusikalsk friminutt» med Sølve Sigerland og kammerorkesteret 8. desember. Sesongen avsluttes med «Symfonisk julegave» med Brahms fiolinkonsert og Beethovens Pastoralesymfonien den 16. desember.