Hip hop, breakdans, electric boogie og pantomime er grunnstenene denne forestillingen bygger på. Først ut i programmet er gruppen Kikut, med Katrine Bølstad og Sean som dansere og med Marius von der Fehr som instruktør og medskaper på flere felt. Gjennom fire enaktere følger vi de to danserne i en fantastisk fortelling som på det ytre plan først og fremst handler om en utrolig koordinasjon av bevegelse og lyd. Katrine Bølstads bevegelser er blitt sammenlignet med animasjonsfilmens bevegelser, en sammenligning som er ytterst treffende. I animasjonsfilmen er det umulige mulig, og slik virker det også når Bølstad gjennom de finurligste bevegelser og med den skarpeste presisjon følger et fascinerende lydspor der pauser er like viktige som lyd. Masse humor i høyt tempo veksler med fine øyeblikk av poesi, og jeg overdriver ikke når jeg sier dette gikk rett hjem både hos de yngste og de eldre blant publikum.Evolution of style av og med Atomic B-Boys er ikke mindre imponerende. Gruppen har utviklet breakdans til en høyt spesialisert kunstform og utøver en form for akrobatisk dans som tar pusten fra en sittende tilskuer. Ikledt en historie om bevegelsenes utvikling fra urtiden til i dag, serverer de seks danserne både ensemblenummer og enkeltprestasjoner med full kontroll over breakdansens repertoar. Bevegelsesrepertoaret er begrenset, og dermed unngår ikke den halvtimelange forestillingen å få noen gjentakelser. Men saken er vel den, at når dansen er så imponerende som i dette tilfellet, så ser vi gjerne de halsbrekkende øvelsene gjentatt både en og to og tre ganger. Stående applaus og stor begeistring fra publikum. Forestillingen vises i Grimstad mandag kveld.Emil Otto Syvertsen DANSNext Level: Riksteatret presenterer Kikut og Atomic B-BoysPremiere i Agder Teater søndag kveld.