KRISTIANSAND: — Brahms Haydn-variasjoner er en hyllest til gleden. Og så passer den veldig godt nå til jul, synes Rolf Gupta, påtroppende sjefdirigent og kunstnerisk leder for Kristiansand Symfoniorkester. Han har en rask morgentrim i Marvika før han skal inn til prøve med orkesteret foran konserten i kveld, som har fått tittelen «Symfonisk julegave». Det er fremdeles et halvt år igjen til han begynner for fullt hos Kristiansand-orkesteret. Men han er allerede hyppig gjest hos orkesteret i Marvika, der han akkurat denne uken har jobbet med kveldens konsertprogram. Ellers er han aktivt med i planleggingen av fremtidige sesonger. Sent søndag kveld kom han fra byen Porto i Portugal der han har ledet et samtidsmusikkensemble. Mandag morgen var det full fart i Marvika. Med så tett kjør er det viktig å koble av med andre ting mellom øktene, og det var lenge siden han hadde joggesko på seg sist. Kveldens konsert gleder han seg til. Politisk Mozart

— Hvorfor passer Haydn-variasjonene til jul?- Hør bare på den variasjonen som går i siciliano-rytme. Det er som hyrdemusikk, typisk sånn som de skrev i barokktiden når de skulle lage julemusikk. Det er den samme vakre rytmen som vi har i Händels arie fra Messias «And He shall feed his Flock», fortsetter han engasjert. - Mozarts g-mollsymfoni er vel en stillferdig greie?- Ikke når jeg gjør den. Tvert imot. Den er skrevet i 1788, ett år og to dager før de begynte å kappe hodene av folk i Paris-revolusjonen. Mozart var så til de grader politisk, og det hører du godt i denne musikken. Den er som et forvarsel om det som skal komme, sier Rolf Gupta. Videre omfatter programmet en avdeling med arier blant annet fra Händels «Messias», sunget av Marita Kvarving Sølberg.- Det er tredje gang i år at jeg har gleden av å jobbe sammen med henne. Første gang var i St. Petersburg i Russland, andre gang var under Dronning Sonjas musikkonkurranse, i konserten på Det kongelige slott, og så nå da. Hun er en fenomenal sanger, mener Gupta. Moderne Mendelssohn

Og før han iler til prøve, tilføyer han: - Jeg må få si noe om Georg Benjamin og hans verk «A mind of Winter» som vi også fremfører i Domkirken i kveld: Benjamin er det nærmeste du kommer en moderne Mendelssohn. Det er vakker musikk til et veldig vakkert dikt, «The Snowman av Wallace Stevens», bare hør: «For the listener, who listens in the snow, And, nothing himself, beholds, Nothing that is not there and the nothing that is,» siterer han.Videre spiller orkesteret også en originalversjon, for tre fioliner og continuo, av Pachelbels berømte «Kanon». - Her møter vi tre fiolinsolister fra orkesteret, Daniel Perek, Adan Grüchot og Pål Svendsberget, forteller Gupta. Konserten gjentas i Arendal kulturhus i morgen kveld.