Bokvåren er den oversatte skjønnlitteraturens høysesong. Blant årets smakebiter på hva som rører seg på det litterære verdensparnass er en uanselig liten bok, Mot medvind, av den franskspråklige, kanadiske forfatteren Guillaume Vigneault, utgitt på et lite nystartet norsk forlag som kaller seg Lille Måne. Til tross for en offensiv, profesjonell markedsføring vil utgivelsen neppe bli stående som noe mer enn en parentes i årets norske bokvår, selv om den 35 år gamle Guillaume Vigneault visstnok allerede med bare to bokutgivelser bak seg har skapt seg et navn i sitt hjemland, det franskspråklige Canada.

Mot medvind (Chercher le Vent) er beretningen om to unge menn i trettiårsalderen i dyp livsskrise på grunn av ødelagte forhold og generell iboende livsmeningsløshet. Hovedpersonen Jack er en tidligere privatflyver som nokså tilfeldig har slått an som kunstfotograf i New Yorks kresne kunstnermiljø. Hans reisekamerat er den voldelige psykiatriske pasienten og aksjespekulanten Tristan som har vært sammen med Jacks søster. Sammen drar de ut på en destruktiv, selvransakende og alkoholisert bilreise nedover USAs østkyst sammen med en spansk overklassestudine, Nuna, som tilfeldig dukker opp på en kafé langs veien. Hun blir etter hvert Tristans elskerinne, selv om det er Jack hun gradvis forelsker seg i. I beste amerikanske road-litterære tradisjoner med beat-generasjonens Jack Kerouack svevende i bakgrunnen, hengir de tre kynikerne seg til den totale, uforpliktende frihetstrangen som i bunn og grunn er en eneste stor flukt fra dem selv og de verdier de innerst inne lengter tilbake til. Og det hele ender opp i de tradisjonelle verdienes, kjærlighetens, seier over uansvarlighetens og den moderne egoismens nedbrytende krefter.

Selv om forfatteren Guillaume Vigneault sies å være inspirert av forfattere som Hemingway, Dostojevskij og Camus, er det ingen overbevisende ekistensiell analyse av menneskets lodd han avleverer i denne romanen. Med sitt kvikke, korthugne, nærmest «nyjournalistiske» språk, er boken likevel en underholdende beretning om den evige nord-amerikanske overklassedrømmen om den midlertidige nedstigningen i elendighetens påståtte katarsis ved hjelp av store brølende Buick'er langs uendelige, snorrette highways der det ikke finnes annet mål enn selve reisens frigjørende filosofi. En filosofi som i Guillaume Vigneaults bok altså utvikler seg et skritt videre og ender opp som en enda mer frigjørende underkastelse av det man forsøkte å flykte fra, kjærlighetens. trofasthetens og de borgerlige dyders livgivende verdier. Med andre ord, egentlig en konservativ, romantisk bok til tross for sitt nihilistiske, dekadente utgangspunkt.

Mot medvind er lett og populært oversatt fra fransk av Thomas Lundbo.

Kåre Stoveland

BOK

Mot medvind

Forfatter: Guillaume Vigneault

Roman

Forlag: Lille måne