KRISTIANSAND : — Jeg er veldig godt fornøyd med kritikkene. Jeg trodde jeg skulle få skikkelig bank av anmelderne, men det gjør jeg jo ikke, sier regissør Marit Moum Aune.Hun er ansvarlig for Riksteatrets forestilling Gjengangere som hadde premiere i Skien sist lørdag. Allerede lenge før premieren gikk diskusjonen heftig fordi regissør Aune hadde ytret seg om hvilken tolkning hun la til grunn for denne forestillingen; at figuren Osvald skulle vært utsatt for seksuelle overgrep fra faren, kammerherre Alving, i barndommen. - Alle kritikerne synes det er en fin forestilling og alle er enige om at den er overtydelig. Men jeg setter jo ikke opp teater for anmelderne. Jeg kan jo si det nå, etter premieren, at jeg hele tiden har hatt ungdommer på 17 år som målgruppe for mitt arbeid med Gjengangere. Derfor skjønner jeg godt at erfarne teaterfolk og ivrige kulturmennesker som har lest mye, vil synes at denne forestillingen er overtydelig. Men for de unge må visse ting gjøres tydelig. De skal kanskje oppleve Ibsen for første gang. Jeg ble selv tent på teater i unge år, og har et ønske om å gjøre Ibsen levende for unge mennesker i dag, sier Marit Moum Aune. Ulike publikum

Noen dager før premieren hadde hun en forestilling for 25 ungdomsskoleelever. Premieren gikk for 600 kulturmennesker i Skien, og hun synes det er fantastisk å tenke på hvor forskjellig de to publikumene reagerte. - All respekt for de 25 ungdommene, de reagerte sterkt, men helt annerledes enn premierepublikum.- Men kan man gjøre det du gjør, lese inn et incestuøst forhold mellom Osvald og faren?- Jeg mener at det er veldig tydelig. Nå var jeg så dum at jeg rotet meg ut i diskusjon med historikere på dette, og det bar jo helt galt av sted. Men slike diskusjoner er viktige. Det er utrolig flott at vi diskuterer teater og lesemåter av Ibsen. Når det gjelder ungdommene i salen, så har de sin måte å se dette på. Når Osvald i slutten av Gjengangere ber sin mor om en håndsrekning, så betyr det noe annet for dem enn for tidligere generasjoner. Ethvert publikum vil se Ibsen med sine øyne, sier Marit Moum Aune.Hun mener Ibsen skrev mange mysterier inn i teksten.- Jeg vil gjerne at man skal kunne skjønne denne tolkningen uten å vite på forhånd hva jeg har uttalt om den. Det blir som å lese Bibelen; en ting er å lese den med historisk forståelse, en annen å lese den og tolke den ut fra seg selv og den forståelsen vi har i dag. Ibsen beskriver et overgrep, at faren tvinger Osvald til å røke pipe. Da blir det interessant å legge merke til at Osvald tror han husker noe, mens mor faktisk husker noe annet - som hun ikke kan snakke om. Vi har testet ut de andre teoriene mens vi jobbet med stykket, men skuespillerne kom stadig tilbake til at jo, vi må spille denne versjonen, forklarer hun.Hun peker på at det er spesielt å sette opp for Riksteatret. - Det er tusenvis av ungdommer som kommer til å se denne forestillingen. Derfor synes jeg det er viktig å ha ungdommene som målgruppe.Marit Moum Aune er selvlært teaterregissør og instruktør. Hun ble daglig leder av Teater Avantgarden i Trondheim da hun var 20 år. Som 21-åring ble hun ansatt ved Trøndelag Teater. Hun har siden hatt mange store oppsetninger på både Det Norske Teatret og på Nationaltheatret. I fjor gjorde hun musikalen Ann-Magritt på Trøndelag og turneforestillingen Stolt, hvit og vanskelig med Otto Jespersen. Mange vil huske henne for Genanse og verdighet, Solstad-forestillingen som gikk flere år på Nationaltheatret. Hun synes det er på tide at noen er litt dristige med Ibsen-oppsetninger. - Noen av oss må våge å mene noe. Vi er ofte litt feige her i landet. Men Ibsen selv fleska jo skikkelig til med dette stykket. Og det skal godt gjøres i dag å få så kraftig slakt som Ibsen selv fikk for det stykket. Det var derfor han skrev En folkefiende etterpå, sier Marit Moum Aune.