KRISTIANSAND : "Slow Now", som er kunstnerens ellevte separatutstilling, åpnes på Kunstsalongen på Odderøya torsdag.

— Å være "slow" er ikke at man skal sitte og ikke gjøre noe. Det handler om å stoppe opp nå og da og kjenne etter. Det er så lett å bare rushe av sted, men jeg tror det er mulig for alle å stoppe opp så lenge man er bevisst på det. Det kan være så lett som å komme to minutter før tiden til et møte og dermed ha tid til å puste litt, forteller kunstneren.

Menneskelig kontakt

Alle verkene i utstillingen knyttes på en eller annen måte sammen med det å kunne leve "slow". Her sees møter mellom mennesker fryst i øyeblikket, en direkte kontakt mellom to kropper, en kommunikasjon som kunstneren mener er blitt mer og mer sjelden i dagens hektiske samfunn.

— I dag kommuniserer vi mye på nettet, mye i koder, mens møtet mellom mennesker blir sjeldnere og sjeldnere. Det er dette jeg prøver å belyse i denne utstillingen, sier Berthelsen.

HENDER PÅ HUSVEGG: Det store verket "Slow Hands" er et av hovedverkene i utstillingen. På en gammel og slitt husvegg har Anna Berthelsen malt to hender. I arbeidet med den nye utstillingen har hun hentet mye inspirasjon fra gatekunst. Foto: Lars Hoen

Nye teknikker

De seks grafiske bladene "Slow Hands", "Slow Faces" og "Slow Bodies" er litografier hvor to forskjellige trykketeknikker er brukt. Berthelsen har den siste tiden eksperimentert med flere ulike teknikker, noe som er nytt for Odderøya-kunstneren.

— Jeg har aldri jobbet så grafisk som nå før. Det er mer kontrast, mer sort hvitt og også mer mennesker enn tidligere. Jeg prøvde lenge å komme ut av den "blå" perioden jeg har hatt så lenge, men fikk det aldri ordentlig til. Så jeg ønsket å jobbe med ungdommer, for å kunne fornye meg selv. For dem er det lite som er dust og blått, det meste er sterke farger og sterke kontraster, sier Berthelsen.

KOMMUNIKASJON: I litografiene "Slow Hands", "Slow Faces" og "Slow Bodies" bruker Berthelsen menneskeformer for å belyse en svinnende mellommenneskelig kommunikasjon i dagens samfunn. Foto: Lars Hoen

Inspirert av ungdom

Via gatekunst-prosjektet "Natt og dag" i samarbeid med Sprayboks kunsthall og Grim skole gikk et etterlengtet ønske om fornyelse i oppfyllelse. Og Berthelsen har etter dette våget seg på nye oppgaver som å lage installasjoner utendørs og bruke mer kontraster i sine malerier. Steinen "Slow Gift" er et eksempel på dette. Den befinner seg rett utenfor atelieret hennes på Kunstsalongen, og er et fortidsminne fra istida. Den er nå malt sort, og bånd av gamle femtiøringer er limt på den. Verket har flere betydninger for kunstneren.

INSPIRERT AV INDIA: Klare, tydelige farger i rødt, grønt og gult går igjen i maleriene som har fått plass inne i Kunstsalongen. "Slow Red" er bilder som er inspirert av en måneds reise til India. Foto: Lars Hoen

— Kobberet som er i femtiøringene er for meg et fascinerende materiale. Det endrer seg med tiden, skifter farge og blir helt annerledes enn det var i utgangspunktet. Det er litt som med oss mennesker, vi endres, vi blir eldre, vi blir kanskje også klokere med tiden. Steinen er spesiell fordi den har stått der oppe i skogen siden istida, men det er få som har lagt merke til den. Jeg har prøvd å belyse den med en ny farge og få den mer fram. Og folk som går forbi den nå legger merke til den på en annen måte enn før. Barn som ser den synes den ser ut som en gave, forteller Berthelsen.

På samme måten er det med det store maleriet av to hender på en gammel husvegg utenfor galleriet. "Slow Hands" er navnet, og verket er sterkt inspirert av kunstnerens nyvunne erfaring med gatekunst.