KRISTIANSAND: — Jeg har vært stundesløs hele uka. Dette er noe jeg ikke har prøvd før i et slikt format, sier en småskjelven Rune Andersen på vei opp heisen i Kilden. Han har brukt den siste uka på å lese seg opp på rollen som Oldfux til vinterens store komedie "Den Stundesløse" som har premiere på Kilden 18. januar.

— Det er noe tysk i manus også, og det var ikke akkurat mitt sterkeste fag på skolen, sier Andersen.

STUNDESLØSE: Dette er teamet bak Kildens "Den Stundesløse". Foran f.v. Britt Elisabeth Haagensli, Trond Høyvik, Rune Andersen. Andre rekke f.v. Johnny Askeland, Inger Johanne Mæsel. Tredje rekke f.v. Øystein A. Carlsen, Steffen Mulder, Anne Ma Usterud og Lars Emil Nielsen. Fjerde rekke f.v. Ole Martin Kyllo, Kjesti Odden Skjeldal, Knut Østrådal, Jørn-Bjørn Fuller Gee og Morten Svartveit. Foto: Tore Andr Baardsen

Tyske låneord og uttrykk var i tiden da Ludvig Holberg skrev komedien i 1723, men i hovedsak skal stykket denne gangen foregå på sørlandsk. Handlingen er lagt til Kristiansand på begynnelsen av 1700-tallet, noe som passer fint siden Holberg hadde tilhold her som fransklærer vinteren 1704-05. ## Publikumsfrieri

Dette har Kildens administrerende direktør Bentein Baardson avgjort, ettersom han denne gangen har tatt på seg regissørhatten igjen. Dette er fjerde gang Baardson regisserer klassikeren. Forrige gang var på Trøndelag Teater i 2009. Han har også regissert det på Agder Teater i 1989 og i 1984 spilte han selv Oldfux på Den Nasjonale Scene.

— Vi holder oss til originalteksten, og dette skal være et stykke blott til lyst etter at vi har hatt for eksempel "Gjengangere". Det blir et rent publikumsfrieri, samtidig som Holberg har noe å si oss også i dag. Mange stresser fremdeles, og det er jo slik at går du for langt går det deg ille, sier Baardson.

"Den Stundesløse" handler om den overgeskjeftige Herr Vielgeschrey (Trond Høvig) som gjerne vil gifte bort sin datter Leonora til tørrpinnen regnskapsfører Erichsen. Men fordi han kaver altfor mye med alle mulige prosjekter og tiltak, lykkes Oldfux (Rune Andersen) og stuepiken Pernille (Britt Elisabeth Haagensli) i å forpurre gifteplanen slik at Leonora i stedet får sin utkårede Leander.

Arendalsdialekt

Haagensli, som normalt snakker østlandsk på lerret og scene, er født i Arendal. Dermed blir hun også sørlending på scenen, men hun innrømmer at "ændalsdialekten" mildt sagt er rusten.

— Min oldefar skrev Arendalssangen, betror hun Fædrelandsvennen like før prøvene starter.

Haagensli har ellers gjort samme rolle før, siden hun var Pernille også for 20 år siden da Det Norske Teatret gjorde "Den Stundesløse" som musikal.

— Det var musikk av Egil Monn-Iversen, og det var helt annerledes, sier hun.

— Jeg er forferdelig glad for at vi har fått nasjonalt kjente skuespillere til å stille sammen med Kildens og regionens krefter, sier Baardson.

Det Dramatiske Selskab

— Der borte sitter kokkepiken som jeg gjorde min første rolle sammen med. Jeg tror til og med vi var på tv, sier Baardson og nikker bort mot Det Dramatiske Selskabs Inger Johanne Mæsel.

— Jeg har stykkets minste rolle, og er på scenen i sytten sekunder, sier Mæsel.

Sammen med fire andre skuespillere representerer hun Det Dramatiske Selskab som har vært på scenen i Kristiansands, og også i Norges teatermiljø lenger enn noen andre. Deltagelsen i "Den Stundesløse" er en del av neste års feiring, og teatergruppa har bidratt med mer enn mannskap. Til sceneteppemotiv skal det nemlig brukes et maleri som Harald Appel malte til Det Dramatiske Selskab i 1801.

KLENODIUM: Regissør Bentein Baardson med en kopi av sceneteppet. Maleriet ble laget av Harald Appel til Det Dramatiske Selskab i 1801. Foto: Tore Andr Baardsen

— Se her. Dette malte han fra masten på et skip. Her kan dere se den første teaterbygningen i Kristiansand, sier Baardson og peker mot et hus på bildet beliggende i det som ser ut til å være Østre Strandgate.

— Denne bygningen brant opp i bybrannen, så fikk vi en ny der Agder Teater nå ligger, før Agder Teater ble bygget. Kilden er fjerde generasjons teater i Kristiansand, sier Baardson.

Men nå er det på tide å gå i gang med leseprøvene, og Agder Teaters leder Ingrid Forthun innleder:

— Vi trengte ikke gå over bekken etter vann da vi skulle finne regissør. Bentein er en stor, skapende kunstner ved siden av å være administrerende direktør. Slikt gjør det deilig å være teatersjef. Nå vil jeg ønske dere velkommen til dette uanselige lille huset. Eller jeg mener egentlig: dette fantastiske huset, sier Ingrid Forthun til forsamlingen.

Resultatet av samarbeidet kan altså allmennheten se og høre fra og med premieren 18. januar.