KAREN0001.jpg

De skulle ikke vært et jenteband , bare et hvilket som helst talentfullt band med tilfeldigvis bare jenter. De skulle fylt scenen med sinnapunk eller moropunk og spilt sine riff så hardt at blodet sprutet fra fingrene. En sped pike skulle gitt trommesettet en omgang som det nesten ikke overlevde og de skulle veivet med hår og fletter og pupper og skreket og hylt og ikke en eneste gang vært redde for å banne. De skulle gitt verden et opprør og vist at nå, nå er det nok. Det skulle de. Et sånt band skulle vi hatt. Med jenter. Jentene hadde trengt det , vi publikummere hadde trengt det og ikke minst — musikkbransjen selv hadde trengt det. For vi snakker om en bransje som liker å tenke på seg selv som en som er først med det siste, med en kultur og et uttrykk som historisk har beveget verden, skaket autoriteter og rystet moralvoktere. Rocken og musikken har vært en pådriver i å modernisere verden, gjøre den rausere, mer sivilisert og tolerant. Det er noe veldig, veldig rart med at nettopp musikkbransjen er så tilbakestående i likestilling. I 2015. > Fortsatt er jentenes rolle i musikkverdenen altfor mye begrenset til kjempeflinke syngedamer i pop og soul

Vi kan skrive og snakke om det til vi blir blå. Vi rikker oss likevel ikke av flekken. Fortsatt er jentenes rolle i musikkverdenen altfor mye begrenset til kjempeflinke syngedamer i pop og soul, rørende og nære i sing- og songwritertradisjonen eller til rene liggeunderlag i hip hop-kulturen.

Hvorfor er det ikke flere jenter som skramler sammen venninnene sine i et progressivt garasjeband og spiller seg frem på landets småklubbscener mens de vokser seg store og sterke og til slutt blir ordentlige tydelige der, på musikkhimmelen, på festivalscenen eller på musikklistene. Ser de ikke at det er en mulighet? Fordi de ikke ser noen andre der?

Hadde det ikke vært mer nødvendig og sunt enn noen gang at jentene fant en alternativ vei bort fra kroppshysteri, selfiestanger, treningstider, rosabloggere og flinkisjag. At de skaffet seg en attitude litt fylt av girl power og fandenivoldskhet, et skritt til siden for parkasjakker, Cèline-vesker og rosa lip gloss? At de kunne frigjøre seg fra det som ser ut som en nokså trang kvinnerolle for unge jenter akkurat nå?

Hvis man ga litt ekstra incentiver til konsertscener, klubber, organisasjoner eller festivaler som speidet litt ekstra etter de flinke jentene, kunne kanskje det beveget tallene mer enn i dag.

Burde vi tvinge musikkbransjen til å kvotere kvinner inn, slik som så mange andre bransjer med suksess har gjort. Hvorfor skulle ikke det fungere i musikkbransjen? Hvis offentlige bevilgninger skulet litt til kvinneprofil og kvinnedeltakelse kunne det øke bevisstheten. Penger har ofte en slik makt. Hvis man ga litt ekstra incentiver til konsertscener, klubber, organisasjoner eller festivaler som speidet litt ekstra etter de flinke jentene, kunne kanskje det beveget tallene mer enn i dag. For noe bør skje nå.

Vi er lei av snakk. Nå vil ha musikk.