«Det er som å gå opp Mount Everest hver eneste dag».
Slik skal Melody Gardot ha beskrevet tiden etter bilulykken i 2003. Hun var 19 år gammel og ble påkjørt av en bil. Skadene var alvorlige. Hun måtte lære seg å gå igjen, og hadde problemer med hukommelsen. I tillegg hadde hun blitt hypersensitiv for lys og lyd.
Musikkterapi
Legen hennes foreslo musikkterapi som en måte å trene opp hukommelsen på. Så Melody Gardot begynte å nynne. Etter hvert ble det tekster og sanger, som til slutt ble gitt ut på EP-en «Some Lessons: The Bedroom Sessions» (2005).
Historien til den amerikanske artisten fascinerte publikum, og flere husker ennå intervjuet hun gjorde på Skavlan i 2009. Men enda mer fascinerende er tydeligvis musikken hennes, som beskrives som en blanding av jazz, soul og blues.
Ifølge hennes norske management, gir ikke Melody Gardot intervjuer i forbindelse med de fire konsertene hun holder i Norge. Hun ankommer Bergen 23. november, spiller i Kilden 24. november. Så går turen til Oslo og Stavanger 25. og 26. november.
Ny plate
Tidligere i år ga hun ut en ny plate, «The Currency of Man». Ifølge et intervju NTB gjorde med henne i forbindelse med plateslippet, sa hun at platetittelen er en hyllest til menneskets eksistens:
— Penger er ellers målestokken på alt. Men tenk på hvordan man før byttehandlet, sa hun.
Plata fikk terningkast fire i flere norske aviser.
— Dette fyldige og innholdsrike albumet har både de rytmisk sterke og fengende låtene og de blå og nennsomme balladene. Ikke til å juble og hoppe i taket av, men de som liker fintfølende og lekkert spill i en delikat produksjon av mesteren Larry Klein, får antagelig så det holder, skrev Fædrelandsvennens anmelder Rune Slyngstad.
- I ekstase
Men på en konsert på London Jazz festival 18. november, ga den britiske storavisen The Telegraphkonserten 4/5 poeng.
— Det var en ordentlig gammeldags rockekonsert, med en kick-ass rytmesection, røyk, en trio med saksofoner og trompeter, og en vegg av lyd som får alle til å bevege seg og klappe i ekstase, skriver avisen om konserten.
På London Jazz Festival spilte Gardot blant annet sin store hit «Baby I’m a Fool», samt flere av låtene på det nye albumet, som «Same to You» og «It Gonna Come».
Sist hun var i Kristiansand, i 2012, trillet Fædrelandsvennens anmelder Gunn-Hilde Erstad terningkast 6:
— Melody Gardot trollbinder publikum fra første stund med sin vakre stemme ved å fremføre «No More, My Lord» a capella. Stemmen hennes er kraftfull og skjør på samme tid, og det går frysninger nedover ryggen. Konserten tar deretter en vending rett inn i en jazzverden av improvisasjon og imponerende soloer, hvor Melody Gardot blir akkompagnert av fem fantastisk dyktige musikere. Selv tar hun plass bak pianoet, og imponerer også der!
Konserten i Kilden er så godt som utsolgt. Det er kun få ledige plasser på balkongen i konsertsalen som tar 1180 publikummere.