«Det er som å gå opp Mount Everest hver eneste dag».

Slik skal Melody Gardot ha beskrevet tiden etter bilulykken i 2003. Hun var 19 år gammel og ble påkjørt av en bil. Skadene var alvorlige. Hun måtte lære seg å gå igjen, og hadde problemer med hukommelsen. I tillegg hadde hun blitt hypersensitiv for lys og lyd.

Musikkterapi

Legen hennes foreslo musikkterapi som en måte å trene opp hukommelsen på. Så Melody Gardot begynte å nynne. Etter hvert ble det tekster og sanger, som til slutt ble gitt ut på EP-en «Some Lessons: The Bedroom Sessions» (2005).

Melody Gardot på Montreux Jazz Festival i 2009. Foto: NTB Svanpix

Historien til den amerikanske artisten fascinerte publikum, og flere husker ennå intervjuet hun gjorde på Skavlan i 2009. Men enda mer fascinerende er tydeligvis musikken hennes, som beskrives som en blanding av jazz, soul og blues.

Penger er ellers målestokken på alt. Men tenk på hvordan man før byttehandlet

Ifølge hennes norske management, gir ikke Melody Gardot intervjuer i forbindelse med de fire konsertene hun holder i Norge. Hun ankommer Bergen 23. november, spiller i Kilden 24. november. Så går turen til Oslo og Stavanger 25. og 26. november.

Ny plate

Tidligere i år ga hun ut en ny plate, «The Currency of Man». Ifølge et intervju NTB gjorde med henne i forbindelse med plateslippet, sa hun at platetittelen er en hyllest til menneskets eksistens:

— Penger er ellers målestokken på alt. Men tenk på hvordan man før byttehandlet, sa hun.

Plata fikk terningkast fire i flere norske aviser.

— Dette fyldige og innholdsrike albumet har både de rytmisk sterke og fengende låtene og de blå og nennsomme balladene. Ikke til å juble og hoppe i taket av, men de som liker fintfølende og lekkert spill i en delikat produksjon av mesteren Larry Klein, får antagelig så det holder, skrev Fædrelandsvennens anmelder Rune Slyngstad.

Melody Gardot trollbinder publikum fra første stund med sin vakre stemme

- I ekstase

Men på en konsert på London Jazz festival 18. november, ga den britiske storavisen The Telegraphkonserten 4/5 poeng.

Melody Gardot på filmfestivalen i Cannes i 2010. Foto: NTB Scanpix

— Det var en ordentlig gammeldags rockekonsert, med en kick-ass rytmesection, røyk, en trio med saksofoner og trompeter, og en vegg av lyd som får alle til å bevege seg og klappe i ekstase, skriver avisen om konserten.

På London Jazz Festival spilte Gardot blant annet sin store hit «Baby I’m a Fool», samt flere av låtene på det nye albumet, som «Same to You» og «It Gonna Come».

Sist hun var i Kristiansand, i 2012, trillet Fædrelandsvennens anmelder Gunn-Hilde Erstad terningkast 6:

— Melody Gardot trollbinder publikum fra første stund med sin vakre stemme ved å fremføre «No More, My Lord» a capella. Stemmen hennes er kraftfull og skjør på samme tid, og det går frysninger nedover ryggen. Konserten tar deretter en vending rett inn i en jazzverden av improvisasjon og imponerende soloer, hvor Melody Gardot blir akkompagnert av fem fantastisk dyktige musikere. Selv tar hun plass bak pianoet, og imponerer også der!

Konserten i Kilden er så godt som utsolgt. Det er kun få ledige plasser på balkongen i konsertsalen som tar 1180 publikummere.