«Sex And The City» traff det kvinnelige kinopulikummet midt i motehjertet og godt over 300.000 publikummere har løst billett i løpet av året.

Nå melder bransjemagasinet Farojournalen at filmdistributøren SF har planer om å sende Carrie, Miranda, Samantha og Charlotte ut i de tusen hjem. Eller nærmere bestemt 200.000 hjem. Ifølge Farojournalen sendes det nemlig ut 160.000 eksemplarer av den enkle dvd-varianten av filmen, 25.000 av den doble dvd-versjonen, samt noen tusen eksemplarer hver av spesialutgave og blu-rayversjon.

Suksess

Etter norgespremieren i juni var markedssjef Janne Holmboe hos SF Norge svært begeistret over den massive omtalen filmen fikk i forkant.

– Vi har forsøkt å legge opp til mest mulig omtale, og det har vi lykkes med. Det er en film som skaper blest og det er en film det er gøy å skrive om, uttalte hun.

Når man oppsummerer filmens bragd på norske kinoer er det ikke tvil om at interessen holdt seg oppe lenge. Dette bekrefter markedssjef for kjøpefilm Synne Verlo i SF Norge overfor Farojournalen.

Vi anså kinofilmen for å være en kjempesuksess i forhold til forventningene våre. Ikke minst er vi også heldige ved at TV-serien har vært så hypet i mange år, uttaler Verlo.

Mamma

Tidligere denne uken kom Norsk Videogramforening ut med tall som viste at nedgangen i salg av kjøpefilm er på 15,5 hittil i år sammenlignet med fjoråret. «Sex And The City», som kommer på dvd 22. oktober, er blant filmene som kan bidra til å forbedre det tallet. Måneden etter, nærmere bestemt 26. november, kommer årets definitive kinoslager, «Mamma Mia!» ut på kjøpefilm. Med andre ord tidsnok til julesalget. Besøket på ABBA-musikalen er sakte men sikkert på vei nedover, men Filmwebs kinotopp viser at hele 21.887 løste billett også i uken som gikk. Det betyr at det totale besøket på filmen er oppe i 1.035.440. Mye kan tyde på at julesalget allerede har startet, og at norske kvinner allerede har sikret seg kopier av de kommende dvd-ene.

– Etter forhåndssalget å dømme, er det klart flest kvinner som bestiller «Sex And The City», gjerne sammen med «Mamma Mia!», opplyser nettbutikksjef Tore H. Hansen i Platekompaniet.no til Farojournalen.