Den nyetablerte skjønnhetssalongen «Huset i Markens» i nedre delen av Markensgate, har samlet 11 profesjonelle fagfolk innen ulike fagfelt i skjønnhetsbransjen, som tidligere drev for seg selv.

Innredet som en leilighet

Ifølge to av innehaverne bak salongen, Cathrine Borgen Schjøtt og Janne Klovland, er det mer effektivt å samle et antall profesjonelle fra ulike fagfelt i én salong.

«Huset i Markens» tilbyr alt innen skjønnhetspleie som hår, hud, negler, vipper, bryn og lepper. Klovland er en av dem med lang erfaring innen frisøryrket. Foto: Damares Stenbakk

– Når en kunde først går til en skjønnhetssalong har de ikke tid til å gå til flere ulike salonger, derfor er det effektivt å ha ett sted hvor du kan få alt, forklarer idèhaver Janne Klovland smilende til KRSby.

Den nyetablerte skjønnhetssalongen har kort gåavstand til det yrende bylivet i sentrum og er pusset opp for å få et hjemmekoselig inntrykk, derav navnet «Huset i Markens».

– Jeg savnet et sted som har plass til flere folk, uten at det virket for stort. Derfor har dette huset blitt innredet som en leilighet, for å få en koselig atmosfære. Vi tilbyr en pause fra hverdagen, en opplevelse, forteller Klovland.

Cathrine Schjøtt er en erfaren kosmetisk sykepleier, og Janne Klovland har jobbet 23 år i frisørbransjen. Foto: Damares Stenbakk

– Vi har jo allerede en del etablerte salonger i byen nå. Trenger vi egentlig flere?

– Ja, jeg tror det er absolutt rom for flere! Dette er en bransje som vokser. Vi tar mer vare på oss selv, så dette har jeg tro på, sier en smilende Cathrine Borgen Schjøtt.

– Jeg tror ikke vi trenger flere, men skulle ønske det var færre av de enmannssalongene. Jeg har mer tro på fagfolk som går sammen. Det er både inspirerende for oss og for kundene som får alt på én plass. Vi er ikke annerledes enn andre byer, legger Janne til.

Fått med deg at byens første gelatobar har også åpnet i Markens?

Sponser influensere

– Sponser dere bloggere og influensere?

– Ja, noen av oss sponser bloggere og influensere, bekrefter Janne Klovland.

Nå har likestillingsministeren satt dagsorden på sponset markedsføring av skjønnhetsprodukter og injeksjoner. Bidrar dere til skjønnhetspress når dere sponser influensere?

– Jeg håper vi har en uskreven regel her nede på at vi ikke skal gjøre dette, men det er opp til bloggerne selv hvordan de ønsker å profilere seg, mener Klovland.

Klovland understreker at det er opp til influenserne selv hvordan de profilerer seg, når det kommer til markedsføring av skjønnhet. Foto: Damares Stenbakk

– Jeg håper ikke vi bidrar til skjønnhetspress. Det er viktig å tenke over hvem man sponser og hva slags profil de har, det håper jeg vi kan være gode på. Kundegruppa hos de fleste av oss er godt voksne, men også noen unge. I tillegg er vi miljøvennlige når det gjelder produktene våre og er bevisste på å ikke bruke for mye plastikk, fortsetter hun.

– Men er dere bevisste på hvilke profiler dere sponser, da?

– Jeg håper det, for jeg har lyst at vi skal være det. Alle i salongen driver for seg selv, men det er absolutt noe vi skal snakke mer om her. For mye fokus på sponsing er ikke bra.

– Vi er større

Medeier i Renates Dagspa i Markensgate, Iben Solås, mener nye konkurrenter er positivt for å kunne trekke flere kunder til den nedre delen av Markens.

Iben Solås, hudterapeut og medeier i Renates Dagspa. Foto: Damares Stenbakk

– Konkurranse er bare sunt. Det trekker mer kunder til denne enden av Markens slik at vi kan ta og gi kunder til hverandre. Også har de jo bare én hudterapeut, sier hun smilende.

Solås legger til at den største forskjellen mellom dem og konkurrenten er at Renates Dagspa har vært etablert i bransjen lenger.

– Forskjellen på oss er at vi er større, har mer utvalg i produkter og behandling.

– Det er jo mange skjønnhetssalonger i byen nå, men de som er flinke vil overleve, avslutter hun.