– Vi bygger en plattform som fans kan bruke for å lage kampanjer rettet mot tv-studioer, sier Alf Morten Tveiten, gründeren bak FanSaved, som nylig vant regionfinalen i Venture Cup.

Tv-serier blir kansellert over en lav sko, hele tiden. Nye serier spesielt, men også mer etablerte, som serien Chuck. Dette fører til frustrasjon for dedikerte fans, som gjerne vil se at seriene blir avsluttet på en skikkelig måte, eller vil ha nye sesonger. Men det nytter lite å møte opp ved tv-studioet og trygle dem om å lage nye sesonger.

Serien Veronica Mars, med Kristen Bell i hovedrollen, fikk sin egen film finansiert av fansen. Foto: NTB scanpix

– Kun 35 % får sesong to

– Det er mange grunner til at serier dør, men oftest er det en dårlig Nielsen-rating som er årsaken. Den ser på hva, hvor lenge og når amerikanere ser på tv, som setter standarden for hvor mye nettverket kan ta betalt for reklame. Kun 35 % av serier klarer seg til sesong to, så nåløyet er trangt. Men de som lager seriene tenker ofte lengre, og lager «cliffhanger»-slutter på sesongene. Når sesongen da avsluttes uten at fansen får svar spørsmålene de sitter igjen med, blir mange frustrerte, sier Alf Morten.

Når sesongen da avsluttes uten at fansen får svar spørsmålene de sitter igjen med, blir mange frustrerte

Fra nettsiden kan fans starte kampanjer. Å ha alt samlet på ett sted gjør det enklere for nettverk å forholde seg til det. Foto: Skjermdump

Løsningen han jobber med er å kunne gi fansen en reell sjanse mot de store kreftene i Hollywood. Med seg på laget har han folk både i Kristiansand og i USA.

– Vi vil være et bindeledd mellom fans og studio, en slags fagforening for fansen. Si for eksempel at 100.000 fans melder seg inn på Netflix, fordi de ønsker at en serie skal fortsette. Da kan vi ta kontakt med Netflix som representant for disse 100.000, og fortelle hva de ønsker. Da kan de se at det er et marked for en fortsettelse, eller i det minste en skikkelig avslutning, sier gründeren.

Pengesterke fans

Ved å på denne måten gi tv-studioer tryggere rammer tror han de kan få mye til.

– Fans viser pengevilje. Serien Mystery Science Theater 3000 ble finansiert av fansen i 2015, med et mål om å samle inn to millioner dollar. Fansen overgikk målet, og samlet inn 6.3 millioner dollar. Til Veronica Mars-filmen samlet fansen inn 5.7 millioner dollar. Selv opplevde jeg frustrasjon da serier jeg likte, og som hadde ekstra episoder laget, ble kansellert før man fikk sett dem. Jeg kunne godt tenke meg å betale for å se dem, men det var jo ingen sted å henvende seg for å få dette til. Det er det vi ønsker å være, sier han.

Om ett år håper han å ha minst en million brukere av nettportalen.

– Nå jobber vi med funding, og har fått god hjelp fra Innovasjon Norge og UiA Nyskapning. Vi håper på å kunne stå bak flere suksesshistorier, og nå jobber vi blant annet med å få utgitt en serie på Blu-ray som kun finnes på dvd, sier Alf Morten.