– Denne avgiften går utover studenter som ikke har et annet valg enn å bruke bil, for eksempel dem som bor langt unna, har deltidsjobb som krever bil, eller familier med småbarn. Det virker som at dem som er valgt til å representere studentene, ikke har handlet på studentenes vegne, men ut fra helt andre hensyn i denne saken, sier UiA-student og redaktør for studentavisen Unikum, Matias Smørvik.

Parkeringsavgiften vil tre i kraft fra 1. mars. Europark skal stå for kontrollen av de 1066 plassene. Prisen blir 10 kroner for hver 14. time man står parkert.

Forslaget ble stemt fram av studentene selv, gjennom Studentparlamentet og Studentorganisasjonen i Agder (STA).

Les også om Teateret, som igjen disker opp burlesque-kveld!

– Tungvint og unødvendig

Fra 1. mars vil det koste 10 kroner per dag, eller rettere sagt hver 14. time. Foto: Kristian Hole

Argumentene for å innføre parkeringsavgiften er ifølge UiA at det er miljøvennlig (siden flere kanskje vil velge kollektivtransport), inntjening, flere ledige parkeringsplasser, og likhetsprinsippet. Campusen i Grimstad har nemlig allerede parkeringsavgift.

– Miljøaspektet er et fair argument. Likhetsprinsippet, som har vært det bærende argumentet fra studentorganisasjonen, framstår merkelig. Det virker både tungvint og unødvendig at man skal påføre kristiansandsstudenter ulemper, kun fordi at parkeringsavgift har blitt en nødvendig ordning i Grimstad, sier Smørvik, som legger til at han også frykter studenter skal få bøter i en hektisk studenthverdag:

– Selve prisen på ti kroner er edruelig, men mange studenter har et stramt budsjett, og kanskje bare 2000 kroner til overs å leve for i måneden. Og hva hvis de gjør en distré feil og får en bot på 700? Da er budsjettet nesten halvert.

– Vil forbedre Campus

Victor Larsson, medlem i Studentparlamentet, og Kai Steffen Østensen, leder for Studentorganisasjonen i Agder (STA). Foto: Kristian Hole

Victor Larsson, medlem i Studentparlamentet, og Kai Steffen Østensen, leder for Studentorganisasjonen i Agder (STA), har begge kjempet for forslaget som nå blir en realitet 1. mars. De mener at parkeringsavgiften vil bidra i det store bildet til å forbedre studentenes hverdag på Campus.

– Det er selvfølgelig noen studenter som reagerer negativt på avgiften, siden de står dårligere stilt økonomisk enn andre. Det skjønner vi, forteller Østensen og legger til:

– Men pengene som kommer inn fra parkeringsavgiftene skal jo gå til et fond som skal brukes til å forbedre studentenes hverdag her på Campus. Infrastruktur, gangstien, flere garderober og flere sykkelgarasjer er noen eksempler som kan forbedres.

Det bekrefter også UiA sine nettsider:

«Inntektene skal øremerkes drift og investeringskostnader med parkeringsplassene. Overskudd disponeres til miljørettede tiltak ved de to campusene».

Miljøvennlig

Kai Steffen Østensen, leder for Studentorganisasjonen i Agder (STA). Foto: Kristian Hole

Et av Østensens og universitets hovedargumenter er det miljøvennlige aspektet ved å innføre parkeringsavgift.

– Vi står midt i en klimakrise nå. Hva kan universitet gjøre? Jo, vi kan blant annet innføre denne parkeringsavgiften, som forhåpentligvis vil redusere Co₂-utslipp. Målet er at både studenter og ansatte på lang sikt skal ta i bruk kollektiv transport i større grad enn det gjøres nå, forteller Østensen.

– Men tror du en avgift på kun ti kroner er nok til å forbedre denne situasjonen?

– Vi begynner med en snill pris, som jeg tenker er en innkjøringsfase. Vi får se i det lange løp hva universitet legger opp til, avslutter Østensen.

Har du fått med deg at Peppes Pizza vil åpne tre takeaway-restauranter i byen?

Hva synes du om den nye avgiften? Skriv gjerne i kommentarfeltet!