Ja, jeg tror alle stasjoner på Sørlandet med opp til 1 times reiseavstand til Kristiansand vil kunne oppleve en renessanse om man velger å satse på flere pendlertog, flere krysningsspor og en opprustning av stasjonene ved å gjøre dem til attraktive bo— og servicesentra. Men hans bekymring for norsk jernbanepolitikk etter behandlingen av stortingsmeldingen «På rett spor», deler jeg ikke. (Fædrelandsvennen 23.12.15)

Her kan du lese innlegget till Haklvopr Fjermeros

Norsk jernbane er i en brytningstid. Toget er mer populært enn noen gang.

Slik har det ikke alltid vært. Gjennom skiftende politiske flertall, har jernbanen blitt forsømt.

Alle som bruker jernbane, og alle som jobber med jernbanen hver eneste dag - kan være optimistiske.

Transportbehovet øker

Hva er det som har skjedd?

Vi blir stadig flere i dette landet. Behovet for transport øker. Vi må bygge ut transportsystemet, og jernbanen er nøkkelen i framtidas transportsystem. Både når det gjelder gods og folk. Derfor er det vilje til å bygge jernbane - og vilje til å bruke mer penger.

Det skal satses på drift, vedlikehold og nybygging.

Jernbanen skal styrkes - ikke svekkes. Jernbanesektoren skal samles - ikke splittes.

Når et bredt politisk flertall ønsker å satse på jernbanen, så er det samtidig gledelig at stadig flere ser behovet for å tenke nytt. Flere ser at en fornyelse av jernbanesektoren er bra for alle. Sammen med økte bevilginger kan vi få en fornyelse som gir oss pålitelig og trygg jernbane også i framtida.

Jernbanen skal styrkes - ikke svekkes. Jernbanesektoren skal samles - ikke splittes. Infrastrukturen skal bli mer moderne - ikke forfalle. Toget skal bli enda bedre enn i dag - gradvis og systematisk i årene som kommer.

Gjennom reformen samler vi eiendomsforvaltningen inn under det nye infrastrukturforetaket - og viktige myndighetsoppgaver som nå er delt mellom departementet, jernbaneverket og NSB blir samlet i et direktorat.

KrF vil ta i bruk de verktøyene som bidrar til at jernbanen kan spille en viktig rolle i et moderne og miljøvennlig transportsystem. Det skal være en forutsigbar og sammenhengende utbygging.

Best mulig togtilbud

Når meldingen gir uttrykk for at det skal innføres gradvis konkurranse om persontransport på tog, handler det om å bidra til å skape et best mulig togtilbud for kundene. Fra KrFs side handler ikke dette om ideologi, men om en mulighet for å utvikle et enda bedre togprodukt for kunden. Togselskapene får en egeninteresse i å beholde og tiltrekke seg nye kunder og utvikle reiseopplevelsen og markedet slik at trafikken vokser over tid. Det er likevel av avgjørende betydning at dette gjøres trinnvist. Det bør også være en forutsetning at strukturen i den nye reformen er på plass før man starter konkurranseutsettingen på den første strekningen.

.... jernbanen er den mest fremtidsrettede transportformen vi har i dette landet.

For KrF er det viktig at man fortsatt har et sterkt NSB, statlig selskap som kan være en sentral aktør i det norske markedet.

Det mest alvorlige med jernbanen er det jernbanedirektøren sa for fem år siden: Vi «kan stå foran et sammenbrudd» innenfor jernbanen dersom vi ikke gjør betydelige endringer. Klar tale!

I budsjettforliket i siste to års statsbudsjett fikk Vog KrF på plass store økninger til jernbanen. Den økningen skal fortsette. Og i vår egen landsdel må Sørlandsbanen koples sammen med Vestfoldbanen, og planleggingen av en kystjernbane bør starte opp.

For er det én ting jeg er helt sikkert på - så er det at jernbanen er den mest fremtidsrettede transportformen vi har i dette landet.