— Den direkteruten som står høyest på ønskelisten og som garantert kan fylles er Kristiansand - London, forteller Langeland til Fædrelandsvennen.

Han viser til at Kristiansand - London er den nest største ubetjente utenlandsruten i Avinors system per i dag med cirka 28.000 reisende. Den nest største ubetjente ruten fra Kristiansand, og tiende største i Avinor-systemet, er Kristiansand - Barcelona med anslagsvis 14.000 reisende årlig.

Les også:

Ferie og fritidsreisende

Selv om direkteruten Kristiansand - London burde være grei butikk, har det foreløpig ikke resultert i noe konkret forteller lufthavnsjef på Kjevik, Thomas Langeland. - Men jeg har god støtte fra Avinor sentralt i arbeidet, og har store forhåpninger til at noe skal landes, sier han. Foto: Erling S. Hægeland

Det er i hovedsak ferie— og fritidstrafikk fra Kristiansand til London, med nesten tre ganger så mange fritidsreisende som forretningsreisende, ifølge Avinor.- Hvilke vurderinger flyselskapene gjør, er ikke lett å si. Men spør man et flyselskap som i dag ikke er etablert på Kjevik om de er interessert i ruten, spør de seg hvorfor ikke Norwegian flyr derfra. Og hvis vi starter, kommer Norwegian og konkurrerer oss ut, forteller lufthavnsjefen.

Selv om direkteruten burde være grei butikk, har det foreløpig ikke resultert i noe konkret.

— Jeg har god støtte fra Avinor sentralt i arbeidet, og har store forhåpninger til at noe skal landes, sier Langeland.

Norwegian: - Interessant utspill

os Norwegian tas nyheten godt i mot.

— Vi synes dette er et interessant utspill, og kan ikke se eller huske at dette tallet har blitt kommunisert til oss, sier informasjonssjef Lasse Sandaker-Nielsen, som ringer tilbake etter å ha pratet med de ansvarlige for ruteplanlegging i Norwegian.

— At lokale flyplasser og næringsliv tar kontakt med oss synes vi er veldig positivt, og vi vil ta med dette utspillet i vårt arbeid videre, opplyser Sandaker-Nielsen.

SAS: - For tynt trafikkgrunnlag

Hos konkurrenten tas utspillet i mot med noe mindre iver.

— Vi har vurdert direkterute fra Kristiansand til London tidligere, men trafikkgrunnlaget er for svakt. En rute som legges opp til ferie- og fritidstrafikk trenger ganske store volumer, og selv om 28.000 reisende høres mye ut, er det dessverre for tynt, forteller informasjonssjef i SAS, Knut Morten Johansen, og er er kjapp med å legge til at SAS er på pletten skulle situasjonen endre seg.

- Helt topp

Storfamilien Mydland, på vei til London via Oslo, synes det hadde vært helt topp med en direkterute til den britiske hovedstaden.

Klare for avgang, London neste! Via Oslo, altså. Bak fra venstre: Marianne, Thea, Tore, Magne, Jan, Ragnhild og Håkon, alle Mydland. Foto: Kjartan Bjelland

— Vi hadde sannsynligvis dratt litt oftere til London om det hadde vært en direkterute fra Kristiansand, sier Tore Mydland.I avgangshallen på Kjevik sitter sju familiemedlemmer, fordelt på tre generasjoner, klare for en helg fylt med fotball og shopping. På balløya skal de på Stamford Bridge for å heie fram favorittlaget Chelsea til seier i kampen mot Hull.

— Det hadde spart oss for mye tid, med tanke på at vi nå bruker fire og en halv time ned via Oslo, og enda mer tid tilbake, via København, sier Tore Mydland, i det familien sjekker inn på SAS-flyet til Oslo fredag ettermiddag.

For tynt trafikkgrunnlag

Innenlands er Kristiansand — Trondheim den nest største underdekkede, men betjente, ruten i Avinor-systemet.- Widerøe flyr fem ganger i helgene, men det er absolutt grunnlag for avganger på hverdagene, sier Langeland.

Helgeavgangene dekker stort sett ferie- og fritidsmarkedet, mens hverdagene primært vil kunne dekke næringslivets behov.

— Vi pusher på Widerøe for å få dette til, sier Langeland.

Ifølge Reisevaneundersøkelsen var det omlag 45.000 reiser mellom Kristiansand og Trondheim i 2013, men bare 7.000 av dem reiste direkte.

Widerøe har ikke vært tilgjengelige for kommentarer til saken.