KRISTIANSAND: Torsdag morgen kom "U35" til Marvika for å gjennomgå viktige tester før den kan bli sertifisert og er klar for tjeneste. Ubåten er en ny stillegående modell som kan holde seg neddykket ekstra lenge.
"U35" eskorteres av det tyske orlogsskipet FGS Kronsort.Testing av ubåter i norsk farvann har tyske ubåtverft drevet med i mange år, med tillatelse fra norske myndigheter. Innenfor Nato-samarbeidet holder det at tyskerne gjør avtaler med Forsvaret og Forsvarsdepartementet. Men dersom kjøperen av ubåten er et land utenfor Nato må Utenriksdepartementet involveres og gi sin godkjenning.
Det er Thyssenkrupp Marine Systems som bygger ubåtene. For noen år siden overtok det tyske teknologiselskapet verftet Howaldtswerke-Deutsche Werft (HDW) i Kiel, som er store innen bygging av små og stillegående jakt— og angrepsubåter.
Tysklands marine
Eberhard Oder representerer det tyske selskapet i Kristiansand. Han sier "U35" er bygget for den tyske marinen.
I søknad til Forsvaret har tyskerne beskrevet hva slags øvelsesaktivitet ubåten vil gjennomføre i norsk farvann og hvilke posisjoner den vil ha utenfor kysten av Norge i tidsrommet den er her.— Vi har godkjent søknaden, sier major Ivar Moen, talsmann ved Forsvarets Operative Hovedkvarter.
I dette tilfellet er det dypene i Norskerenna som ligger i internasjonalt farvann som er mest interessante for ubåtverftet. Marvika brukes som landbase for virksomheten.