KRISTIANSAND: — Jeg visste ikke hvor mye vi samarbeidet om før jeg begynte som ordfører. Jeg visste ikke hvor mange nettverk vi hadde. Da jeg ble klar over det, så jeg at alt utviklingsarbeidet foregår i disse nettverkene, sier ordfører i Søgne, Astrid Hilde (Ap).

Kan bli dyrt

Søgne-ordføreren sier faren for å stå utenfor disse nettverkene er en viktig årsak til at hun nå går inn for kommunesammenslåing.

Søgneordfører Astrid Hilde (Ap) sier risikoen for å stå utenfor en del faglige samarbeid var med på å overbevise henne om å støtte en storkommune. Foto: Reidar Kollstad

— Ja, det betyr en del. Hvordan i alle verden skal vi klare oss alene? Det kan jo se ut som om Knutepunktet blir lagt ned. Hvor finner vi tilsvarende nettverk? Søgne klarer seg ikke ute et interkommunalt samarbeid. Det blir veldig dyrt, i så fall, sier Hilde.

Videreføres i ny kommune

Tirsdag diskuterte Hilde og de andre topp-politikerne i de såkalte K5-kommunene hva de skal gjøre med de mange samarbeidene. Flere har allerede signalisert et sterkt ønske om å avslutte disse dersom det blir noe av en ny storkommune rundt Kristiansand.

— Intensjonen er klar, vi ønsker å avvikle de ordningene som best kan videreføres internt i en ny kommune, sier Harald Furre (H), ordfører i Kristiansand.

Les også:

Mye byråkrati

Det politiske styringsorganet Knutepunkt Sør kan stå for fall. En rekke administrative utvalg innenfor skole, helse, næring og kultur kan også forsvinne.

— Det er knyttet mye byråkrati til interkommunale samarbeid. Vi kan ikke opprettholde et interkommunalt samarbeid bare for å ha med én kommune, sier Furre.

Faktagrunnlag

En av kommunene som deltar i Knutepunkt Sør er Vennesla. Slik det er i dag deltar Kristiansand og Vennesla i 25 av de samme utvalgene og nettverkene. Det dreier seg om alt fra tunge politiske utvalg som Knutepunkt sør til renovasjon og faglige utvekslingsfora som møtes jevnlig.

— Hvis det blir kommunesammenslåing, så skal samarbeidet diskuteres til høsten. Kristiansand har de siste ukene vært tydelig på hvor vi står. Vi har ikke ønsket å flagge dette for tidlig. Det kan oppfattes som en trussel. Det er ikke slikt ment, men et viktig faktagrunnlag for det videre arbeidet, sier Furre.

Og fortsetter:

Venneslaordfører Torhild Bransdal (KrF) vil ikke forholde seg til konsekvensene av en ny storkommune før vedtak er endelig fattet. Foto: Odd Inge Rønning Uleberg

— Hvis det er noe administrasjonen i Kristiansand er sliten av, så er det interkommunalt samarbeid. Det tar så mye tid. Det er en tilbakemelding jeg har fått fra både administrasjon og tillitsvalgte, sier Furre.

Ønsker ikke å kommentere

Vennesla-ordfører Torhild Bransdal er kjent med problemstillingen, men har lite lyst til å kommentere det pågående arbeidet i nabokommunene.

— Det vil jeg ikke forholde meg til. Vi må vente og se hva slags vedtak som blir fattet, så får vi ta det derfra, sier Bransdal.

— I hvilken grad blir det et problem dersom Vennesla blir stående utenfor en rekke faglige nettverk som kommunen er representert i dag?

— Jeg ønsker ikke å kommentere det. Jeg ønsker dem lykke til i arbeidet. Deretter må vi realitetsorientere oss etter det som blir virkelighet, sier ordføreren i Vennesla.

Vet ikke hvor mye tid som brukes

De interkommunale samarbeidene i Knutepunkt Sør opptrer i mange forskjellige fasonger. Her finnes stiftelser, aksjeselskap, IKS-er, vertskommuner og fagnettverk.

Rådgiver i Knutepunkt Sør, John Ånon Jonassen, sier mange av de interkommunale nettverkene møtes 8-10 ganger i året. Foto: Frank Mersland

— Hovedformålet med nettverkene er kompetanse- og erfaringsdeling. Her møtes kolleger i de involverte kommunene for å diskutere og håndtere problemstillinger som er felles for kommunene, sier rådgiver i sekretariatet for Knutepunkt Sør, John Ånon Jonassen.En rapport Nivi analyse gjennomførte for noen år siden rapporterte at deltakerne i nettverkene opplevde samarbeidet som nyttig.

— Kristiansand har nok i mange sammenhenger vært kommunen som har dratt lasset. Kompetanseoverføringen har i stor grad gått fra Kristiansand til omegnskommunene. Det er heller ikke så rart når forholdet mellom Iveland og Kristiansand er én til seksti, sier Jonassen.

Rådgiveren har ingen oversikt over hvor mye tid som brukes i de forskjellige samarbeidsutvalgene, men sier at møtefrekvensen til de fleste fagnettverkene ligger på 8-10 møter i året.

— Dersom K5 blir en ny storkommune, vil det omfatte veldig mange av disse samarbeidene. Da vil de punktene legges inn i den ordinære driften i den nye kommunen, sier Jonassen.

- Kristiansands ordfører sier kommunen er «sliten av» de mange møteplassene. Hva er din opplevelse av det?

— Det er en tretthet rundt IKS-modellen. Det er et generelt problem at et IKS, med eksterne styrer, fjerner beslutningsmyndigheten fra folkevalgte organer. Det hender også at man ikke oppnår enighet om beslutninger i IKS-ene, noe som igjen fører til at saker må tilbake til ny politisk behandling i de involverte kommunene. Det kan oppleves trettende, sier Jonassen.