Mandag møtes det nå tidligere ekteparet igjen i Kristiansand tingrett. Ifølge tiltalen går det grove bedrageriet tilbake til sommeren 2002 og varte fram til februar 2014. — Dette er blant de største svindelsakene vi har anmeldt i Norge. Om det er den største, kan jeg ikke si med sikkerhet, sier sjef for Nav kontroll sør, Pål Opsahl til Fædrelandsvennen.

Han sier at snittbeløpet i anmeldte saker er på 230.000 kroner.

Skolen varslet

Et angivelig forsøk på lure til seg barnetrygd, var en av grunnene til at paret ble gått nærmere etter i sømmene. De skal ha unnlatt å opplyse om flytting til Spania i 2009. Ifølge tiltalen lyktes ikke svindelen fordi barnas skole varslet Nav.

Siden har politiets etterforskning avdekket det påtalemyndigheten mener er et storstilt bedrageri av statlige kroner.

— Jeg har aldri vært borte i et større beløp svindlet fra Nav, sier politiadvokat Hilde Almåsstø til Fædrelandsvennen.

Drev telefonsalg

Mannen (43) skal ha lurt til seg 3,2 millioner i uførepensjon og sykepenger fra Nav, mens han arbeidet og styrte flere selskaper innen telefonsalg.

Kona (40) er tiltalt for medvirkning. Hun skal ha sendt fiktive fakturaer til et av selskapene, samt gitt seg ut for å være ansatt og blitt lønnet av mannens selskaper. Påtalemyndigheten mener motivet var å skjule at mannen var den reelle lønnsmottakeren.

Kona er i tillegg tiltalt for å ha lurt til seg 331.000 kroner i sykepenger. Hun skal ha skjult at arbeidet hennes for et av mannens selskaper var «helt eller delvis fiktivt og/eller at hun hadde arbeidsevne og mottok lønn», slik det formuleres i tiltalen.

Her er eksmannen tiltalt for medvirkning, og skal ha sørget for lønnsutbetalinger og innberetninger som styreleder og daglig leder i selskapet.

Skylder på eksmannen

— Hun erkjenner ikke straffskyld, og mener det er hennes tidligere ektemann som har styrt det hele og at hun ikke visste om dette, sier kvinnens advokat Pål A. Eide til Fædrelandsvennen.

Til det svarer mannens forsvarer Robert Dyrnes Hovland:

— Min klient kjenner seg ikke igjen i den historien. Utover det har jeg ingen andre kommentarer enn at han ikke erkjenner straffskyld, sier han.

- For enkelt

— Vi har et system som er basert på tillit og ærlighet, og det er derfor vi er stolte av vårt velferdssystem. Hvis du vil, er det en mulighet for å svindle. Folk skal krysse av hvis de mottar støtte og jobber på si. Vi har ikke mulighet til å kontrollere alle. Men det er klart at vi har våre rutiner når vi aner ugler i mosen, sier Elisabeth Engemyr, Nav-leder i Kristiansand, som uttaler seg på generelt grunnlag.

— Er det for enkelt å svindle Nav?

— Det er ingen som vet hvor stort omfanget er, så det kan kanskje være for enkelt. Vårt velferdssystem er basert på tillit og ærlighet og så har vi noen smutthull, sier Engemyr.

— Hvis det er for enkelt, hva bør gjøres?

— Vi følger våre rutiner så langt vi kan. Hvis de ikke er gode nok, må det endringer til. Vi må hele tiden gjøre vurderinger av rutinene, men på den andre side skal det noe til å lage et system som er vanntett.

Avslører stadig mer svindel

De fire første månedene i år ble de anmeldt trygdesvindel for seks millioner kroner i Vest-Agder. Det er like mye som i hele fjor. 26 vest-egder ble anmeldt i perioden, mot 33 i hele 2014. — Innsatsen vår slår litt tilfeldig ut fra fylke til fylke, derfor vil tallene variere, sier Pål Opsahl, sjef for Nav kontroll sør.

I hele landet ble det fra januar og ut april anmeldt trygdesvindel for 118 millioner kroner, 23 millioner kroner mer enn i samme periode i fjor. Opsahl mener dette skyldes at Nav nå samarbeider bedre med politiet og andre etater, og at de er blitt mer målrettet i sine kontroller.

— Vi avdekker flere større saker enn tidligere, sier Opsahl.

Undersøkelser viser at mellom tre og fem prosent av det Nav utbetaler misbrukes.

— Det er vanskelig å si om det er blitt mer trygdesvindel, sier han.

De fleste svindelpostene er innen arbeidsavklaringspenger og dagpenger. Opsahl sier de får mye tips fra publikum, arbeidsgivere og andre etater.

— Er det for lett å svindle Nav?

— Det er klart at noe utnytter tillitssystemet. Brukerne har plikt til å gi rett informasjon til Nav, sier Opsahl.