AGDER: — Arbeidet med å asfaltere Torridalsveien fra Sødal til Kvarstein, startet opp mandag denne uka. Strekningen er 8,3 kilometer lang, forteller Karsten Utsogn, senioringeniør og byggeleder for asfalt i Vest-Agder i Statens vegvesen.

På kartet fra Statens vegvesen i toppen av saken, kan du zoome inn på din strekning og se om det kommer ny asfalt et sted nær deg.

Prosjektleder Patrik Ottosson i Lemminkäinen forteller at de legger 1000 tonn med asfalt på et 10-12 timers skift. Asfalten som de nå legger rundt Kristiansand kommer fra Karmøy med båt - en båttur som tar 16 timer.

Til sammen skal det brukes rundt 102 millioner kroner på asfaltering av fylkes- og riksveiene i Vest-Agder i år. Til sammen 150 kilometer vei får ny asfalt. I tillegg kommer åtte kilometer nytt, svart dekke på gang- og sykkelstier.

20 år gammel asfalt

— Veiene som får ny asfalt er valgt ut etter målinger vi gjør, som viser ujevnheter og spordybde på veiene. De mest trafikkerte veiene, for eksempel gamle Varoddbroa, får ny asfalt annethvert år. Vi har flere mindre trafikkerte veier som har over 20 år gammel asfalt, forteller Utsogn.

I Aust-Agder er det til sammen 147,8 kilometer asfalt som skal legges, med et budsjett på rundt 96 millioner kroner.

Her er en av underentreprenørene til det finske entreprenørselskapet Lemminkäinen i ferd med å frese bort gammel asfalt på Torridalsveien i Kristiansand. Foto: Torbjørn Witzøe

— Årets budsjett er større både på riksveier og på fylkesveier. Nå kom det også 10,2 millioner ekstra til riksveier, så da vil jeg si at vi har nok penger til riksveiene. På fylkesveiene kunne vi brukt noe mer penger hvert år for å holde tritt med etterslep og slitasje, sier Jan Ragnar Finsland, byggeleder for asfalt i Aust-Agder.Det største prosjektet i Aust-Agder er asfalteringsarbeid på E 18 øst for Tvedestrand. I tillegg skal den 11 kilometer lange strekningen fra Hovden sentrum til Telemark-grensa på riksvei 9 få ny asfalt.

Bedre standard

Ifølge Utsogn er standarden på veinettet i Vest-Agder ganske bra.

Prosjektleder Patrik Ottosson i Lemminkäinen forteller at asfalten som i disse dager legges i Kristiansand kommer helt fra Karmøy med båt. Foto: Torbjørn Witzøe

— Standarden er bedret de siste årene. Fylkeskommunen har brukt mye penger på reasfaltering av fylkesveier, og i år bruker vi 72 millioner på fylkesveiene. På riksveiene ligger vi godt an, der har staten økt bevilgningene til vedlikehold. Vi har ti millioner kroner mer til riksveiene i år, sier han.I Kristiansand er det E 18 som får merke mest til den nye asfalten. En strekning fra østsida av Baneheitunnelen og gjennom Oddernestunnelen får ny asfalt. Det samme får strekningen fra Timenes til Rona.

Vollevann-syklister kan glede seg

Også flere gang- og sykkelveier i Kristiansand-området blir pusset opp.

— En del har etterlyst ny asfalt langs Vollevannet. Den kommer i år, fra Vollevannet fram til Fagerholt. I tillegg asfalteres gang- og sykkelveien fra UiA og ned til Lund, samt den mye brukte strekningen fra Vikeland til Vennesla sentrum. De strekningene vi har valgt ut er ganske dårlige, men vi tok et rush i fjor, så alt i alt er standarden på gang- og sykkelstier ganske bra, sier Utsogn.

Asfalteringsarbeidet fører til velkomne kontrakter for næringslivet. Arbeidet i Vest-Agder er delt inn i to kontrakter, én for Kristiansand-området og én for Mandal-området. Kontrakten i Kristiansand er verdt 35 millioner kroner, og gikk til det finske selskapet Lemminkäinen. Mandals-kontrakten på 25 millioner kroner gikk til Skanska asfalt. I Aust-Agder er jobbene fordelt på fire kontrakter, der tre av dem har gått til NCC og den fjerde til Skanska asfalt.

- Respekter skiltene

Asfalteringen kan medføre stengte veier i perioder, kolonnekjøring eller omkjøringsveier. Utsogn ber bilister som støter på asfaltarbeid om å ta det med ro.

— Vi får dessverre en del tilbakemeldinger fra de som dirigerer trafikken om at folk ikke respekterer skiltingen og dirigeringen. Det er svært alvorlig. For eksempel hender det at folk kjører forbi kolonnen når det er kolonnekjøring. Det er ikke ufarlig. De som jobber i veien har en utsatt posisjon, så jeg vil gjerne be folk om å holde seg til skiltingen og dirigeringen, oppfordrer Utsogn.