KRISTIANSAND: — Under den internasjonale arkitektkonkurransen om nytt teater- og konserthus i Kristiansand, utarbeidet vi en unik løsning, der solceller var en integrert del av hele bygningskonstruksjonen. Vi brukte solceller både på tak og vegger, forteller sivilarkitekt Harald N. Røstvik.

Men det forslaget som han og arkitektkollegene la fram, under navnet Watermusic, ble vraket. I arkitektkonkurransen høsten 2004 kom det inn 93 forslag. Valget falt på den finske løsningen «Tutu», som senere har fått navnet Kilden.

— Jeg ble meget overrasket da Kristiansand-juryen i sin uttalelse 1. februar 2005 overhodet ikke nevnte vårt innspill i det hele tatt, sier Røstvik.

Bærekraftig byggeteknikk og bruk at solenergi var åpenbart ikke noe tema. Desto større ble forbauselsen da Røstvik for få dager siden ble kjent med planene som er under vurdering om å pepre Kilden med solceller på tak og eller vegger.

Vår eiendom

— Dette var vår idé. Og ettersom Kristiansand kommune heller ikke kjøpte vår prosjektidé, så er den fortsatt vår eiendom. Derfor er det etter mitt skjønn ingen tvil om at man står overfor et etisk og moralsk problem om man kler Kilden med solceller, sier Røstvik.

  • Kanskje også et juridisk?

— Det vil jeg ikke kommentere på dette stadiet. Men jeg kommer til å ta kontakt med prosjektgruppen i Kristiansand, og be om en forklaring på hvor man har ideen fra, og gjerne at de viser hvilket kulturhus annet sted i verden de har dette fra, sier Røstvik.

Den filosofi som Røstvik og hans gruppe la til grunn var å konstruere et energieffektivt kulturhus. Bevisst bruk av materialer, god isolering og ikke mer vinduer enn nødvendig.

— Når dette er gjort, velger man energikilde. Det må gjøres i den rekkefølgen, sier han.

Redusert energibehov

Til Watermusic valgte man å bruke solenergi. I alt 5400 kvadratmeter solceller, fordelt på tak og vegger.

Røstvik forteller at det ble brukt en teknologi som gjør at man kan øke solstrømmen med en faktor på tre. Han vil ikke fortelle hvordan, av frykt for at noen skal ta løsningen.

— Uansett kom vi fram til en løsning der årlig energibehov ble redusert med om lag 75 prosent. Og i sum tror jeg at de årlige driftskostnader ville blitt redusert med 10-12 millioner kroner sammenlignet med en tradisjonell byggeløsning.

  • Men Kilden kan vel også oppnå store besparelser ved solceller?

  • Hvis man først bygger et tradisjonelt bygg, og deretter henger opp solceller, så er det bortimot meningsløst, i alle fall sett fra et energiøkonomisk synspunkt. Gevinsten blir forsvinnende liten.

Hvis hensikten derimot et å vise at det finnes sol også i Norge, så blir jo målestokken en annen, sier Røstvik.

Uproblematisk

Stein A. Hannevik, styreleder for Kilden, avviser kategorisk at det skulle være problematisk å bruke solceller på Kilden.

— Jeg kan ikke med min aller beste vilje se at den problemstillingen som Harald N. Røstvik tar opp reiser noen spørsmål ved verken moral, etikk eller jus for Kilden-prosjektet, sier Hannevik.

Han viser til at tanken om eventuelt å bruke solceller på det nye teater- og konserthuset har sitt utspring i at Kristiansand er blitt et solcellesentrum med Elkem Solar-etableringen.

— Jeg kan vanskelig se for meg at Stavanger-arkitekten har noen patentrettigheter knyttet til bruk av solceller, verken ved Kilden eller noe annet sted, sier Hannevik.

Hannevik legger dessuten til at eventuell bruk av solceller på Kilden, fortsatt er langt opp og fram.

— Dette må uansett ha sin basis i lønnsomhet. Så langt er man ikke kommet i disse utredningene, sier han.

Hannevik har fortsatt tro på at man skal komme i mål med Kilden, innen vedtatte rammer.