KRISTIANSAND: Driftssjef Thomas Granfeldt i Kristiansand Havn står på kaia i Marvika og ser rundt seg. Den tyske ubåten U35 og eskortefartøyet Kronfors er for øyeblikket ute på dypere vann for å gjennomføre tester.

Men virksomheten disse fartøyene representerer har ført til en del aktivitet i havna de senere årene.

Tomas Granfeldt, driftssjef Kristiansand Havn Foto: Tarjei Leer-Salvesen

— For vår del er de direkte inntektene nokså beskjedne. Vi får anløpsavgift på i underkant av to tusen kroner, og kaiavgifter de gangene de legger til på de kommunale havnene i tillegg. Det som er viktig, er aktiviteten dette genererer for våre samarbeidspartnere. Derfor er dette verdifullt for oss, sier Granfeldt.Han lister opp tjenester det tyske verftet har kjøpt hos Båtservice, ulike skipshandlere, tjenester knyttet til avfallshåndtering, skipsagentvirksomhet, vakttjenester og proviantering.

— Som havn skal vi legge til rette for bruk av kommunens sjøområde og prøve å få til bruk av den infrastrukturen som er her, sier Granfeldt.

Leier ut området

Jan Omli Larsen, administrerende direktør i Kristiansand Næringsselskap (KNAS), vil ikke si nøyaktig hvor mye det tyske verftet betaler i leie.

— Jeg kan bekrefte at det er snakk om betydelige leieinntekter. De leier kaiområde i Marvika og noen bygninger i tilknytning til dette, sier han.

Opprinnelig var eiendommen en del av Forsvarets base i Marvika. Da Forsvaret solgte, kjøpte kommunen området. Eiendommen inngikk en stund i Kristiansand Havns eiendommer før KNAS overtok den i 2010. ## Egypt og Israel

Kristiansand kan vente seg flere ubåtbesøk fremover.

Tysklands marine fikk bygget ubåten U31 i 2004, og den var her for å testes på dypt vann allerede den gang. Nå er den meldt tilbake til Marvika 22. juli.

Verftet har også flere ubåter i bestilling fra sin egen marine, og for både Israel og Egypt.

Israel testet sine tre første ubåter i Dolphin-klassen med utgangspunket i Marvika i tre omganger på slutten av 90-tallet. I 2010, etter at NRK Brennpunkt avslørte at disse blant annet brukes i sjøblokaden av Gaza, sa Utenriksdepartementet nei til testing av flere israelske ubåter her.

Israel har uttrykt misnøye med at Tyskland har tatt imot bestillinger fra Egypt. Hvordan norske myndigheter vil stille seg til en eventuell søknad om å teste egyptiske ubåter her, gjenstår å se. Ubåtene er ikke bygget ennå, og en slik søknad er ikke sendt.