— Så langt har vi solgt nærmere 6000 billetter. Vi tror at det kommer rundt 7000 på lørdag, opplyser senterleder Ruben Storevold til Fædrelandsvennen.

Senterleder Ruben Storevold. Foto: Torstein Øen

Lørdag arrangeres Pink Party på Sørlandssenteret med konserter med Sandra Lyng Haugen, Tuva & Mia, Lila, Suite 16, og ikke minst, det store trekkplasteret, Isac Elliot. 14-åringen blir kalt Nordens Justin Bieber, og fikk horder av jenter til å løpe hylende gjennom byen da han turnerte sammen med Vinterlyd i fjor.

Handle for 1000 kroner

De som vil få med seg konserten må enten være medlemmer av Sørlandssenterets kundeklubb, eller så må de ha handlet for 1000 kroner i løpet av en periode på sju uker. De som handler for 1000 kroner kan få én billett, og det er maks fire billetter tilgjengelig per person. Til sammenligning koster det 730 kroner å se Sting og Suzanne Vega på Odderøya 28. juni.

— Hvorfor gjør Sørlandssenteret det på denne måten?

— Vi vil belønne de som bruker Sørlandssenteret. Vi vil ikke bare tilby handel, men også opplevelser. Dersom en familie legger matvarehandelen til oss, har de raskt handlet nok til å få billetter, sier Storevold.

- Ikke la deg blende

Regiondirektør for Forbrukerrådet i Agder, Eirik Nyberg, opplyser at det for få år siden ble lov til å gi noe med på kjøpet, det som kalles «tilgift». Han gir følgende generelle råd til forbrukerne:

Regiondirektør for Forbrukerrådet i Agder, Eirik Nyberg. Foto: Reidar Kolstad

— Hvis dette er noe du trenger, og uansett ville kjøpt, kan det være en gevinst. Men det kan også forkludre oversikten din. Vær sikker på at det du egentlig skulle kjøpe er noe du trenger og er verdt prisen, istedenfor å la deg blende av at du får noe tilsynelatende «gratis» ved siden av.Når det gjelder Pink Party spesielt, sier Nyberget følgende:

— Alle med tenåringsdøtre vet at de er villige til så mangt for å treffe Isac Elliot. Shopping frister mange i seg selv, så kombinasjonen kan gjøre det vanskelig å vite hva du egentlig betaler for.

- Mest familier

Ruben Storevold opplyser at av de 7000 ventede besøkende stort sett er barnefamilier, og at den største gruppa er barn i alderen 6 til 15 år.

- Å handle for 1000 kroner er kanskje ikke så mye for en familie, men det er mye for en tenåring som vil se idolet sitt. Er ikke dette å utnytte unge jenter?

— Du må vanligvis betale for å gå på en musikkfestival, og det er store utgifter knyttet til en festival for 7000 mennesker. Vi vil lage en festival for de som bruker Sørlandssenteret. Det er helt sikkert ungdommer som har trengt ting og at det tilfeldigvis har passet i denne perioden, men mitt inntrykk er at de fleste ungdommene har fått billettene av foreldrene sine som har handlet på matvarebutikker. - I markedsføringsloven står det: «Når en handelspraksis rettes mot barn, eller for øvrig kan ses eller høres av barn, skal det vises særlig aktsomhet overfor barns påvirkelighet, manglende erfaring og naturlige godtroenhet». Har dere gjort det her?

— Vi vurderer all markedsføring opp mot gjeldende lovverk, og mener at vi har markedsført innen for de rammene som vi synes er riktige, svarer senterleder Ruben Storevold.