KRISTIANSAND : Fædrelandsvennens Emil Otto Syvertsen skrev i gårsdagens avis at det er en bragd å gjøre «Brand» til severdig utendørs sommerteater. Det er han ikke alene om å mene:«Relativt tung sommerunderholdning», skriver Dagbladets Fredrik Wandrup om Agder Teaters oppsetning i Fjæreheia. Likevel lar han seg begeistre både over regi og skuespillerprestasjoner. Wandrup skriver at «Brand» i Stein Winges regi er blitt en spektakulær opplevelse — takket være helhjertet skuespill, kombinert med Franck Evins storslåtte bruk av lys på den hvite sceneveggen. Dagbladets anmelder skriver at Stein Winge har gjort en av Ibsens mest fantastiske skikkelser til et menneske av kjøtt og blod.Regien er ifølge Wandrup stram, rettlinjet og dynamisk, med enkelte avvæpnende, komiske opptrinn. Wandrup skriver at Henrik Rafaelsen gir Brand et uvant, men troverdig uttrykk. «Han gjør Brand-skikkelsen til et tilsynelatende alminnelig menneske, men med et vulkansk indre liv». Om de øvrige skuespillerprestasjonene heter det blant annet: «Kjersti Elvik som Agnes gjør inntrykk der hun balanserer på linje mellom Brands krav og sin egen sunne sans. Hun er nødt til å falle. Ingunn Beate Øyen er passe snål som Gerd, Brands mørke skygge og dobbeltgjenger. Kari Onstad er sterk og frodig, som den fortapte mor». Wandrup fremholder at Bjørn Hemmer har lyktes med å fortette teksten. Opplevelse

Aftenpostens Elisabeth Rygg skriver at «Brand» utspilles i sitt rette element - under åpen himmel og med et hvitdekket fjell som utfordrende scenebilde. Rygg mener at Agder Teaters forestilling er blitt en mektig teateropplevelse. «Spillet, den hvite fjellveggen, det kontrastrike lyset, nattehimmelen og teksten smelter sammen til en fascinerende helhet», heter det i Aftenpostens anmeldelse. Rygg fremholder at Henrik Rafaelsen for tiden går fra den ene krevende klassikerrollen til den andre, og at han står fjellstøtt i rollen som idealist og sannhetssøker. I anmeldelsen heter det også at Kjersti Elvik har flere fine scener som Agnes, og at Beate Øyen imponerer som uredd fjellklatrer og former samtidig en særegen Gerd-skikkelse.Men Aftenpostens anmelder påpeker også at det finnes scener og opptrinn som ikke er like vellykkede. Tyll i kilometervis og bygdefolk i 17. mai-stemning blir i meste laget, mener Aftenpostens anmelder.VG triller terningkast fem, og anmelder Jon Selås slår fast at kombinasjonen Henrik Ibsen, Agder Teaters gigantiske granitteater i Grimstad og Stein Winge er blitt et storslagent stykke teater-arkeologi. «Gigantisk å skue, magi å føle, gispende å følge», heter det blant annet i anmeldelsen til Selås - som er skrevet på rim. Savner dybde

Agderpostens Helge Olav H. Ramstad påpeker at stykket er fullt av slagkraftige enkeltsetninger, som Bjørn Hemmers bearbeidelse lar fremstå tydelig og i tette dialoger. Ramstad mener at Brand i Henrik Rafaelsens skikkelse har noe overflatisk over seg, og savner en inderlighet og menneskelig dybde hos ham i mesteparten av forestillingen. Han gir forestillingen terningkast fire.