Lufthavnsjefen Thomas Langeland bak de nye slusene på vei inn til sikkerhetskontrollen. Foto: Jon Anders Skau
Ventehallen i den nye utenlandsterminalen ser ganske lik ut som i dagens innenlandsterminal. Foto: Jon Anders Skau
Nytt rullebånd for avhenting av bagasje Foto: Jon Anders Skau

Det var absolutt sommer i lufta da Fædrelandsvennen torsdag formiddag fikk en omvisning i den nye utenlandsterminalen på Kjevik.

— Jeg håper det ikke fortsetter med så strålende vær, sier lufthavnsjef ved Kristiansand Lufthavn Kjevik Thomas Langeland.

Lufthavnsjefen Thomas Langeland bak de nye slusene på vei inn til sikkerhetskontrollen. Foto: Jon Anders Skau

Mandag skal han åpne den nye utenlandsterminalen, som er cirka ti ganger så stor som den gamle.— Med tanke på flytrafikken håper jeg det blir en kald sommer slik at sørlendingene finner veien til utenlandsterminalen, sier Langeland, som selv skal tilbringe sommeren i Spania.

Skal vi tro lufthavnsjefen har sommerværetmye å si for flytrafikken.

— Under knallsommeren i fjor fikk vi vesentlig mindre ad-hoc bestillinger, sier han.

Endelig ferdig

Mandagens åpning setter punktum for et prosjekt som har pågått over ni år.

Reisende kan nesten gå hele veien, fra bilen til flyet, med automatiske løsninger

— Jeg begynte i denne jobben for ni år siden, og allerede da var en ny terminal påtenkt, forklarer Langeland.

Han beskriver arbeidsprosessen som tung og arbeidskrevende.

Moderne

— Vi har gått fra svært trange kår til en topp moderne terminal, sier lufthavnsjefen.

Under omvisningen får Fædrelandsvennen se at terminalen bærer preg av automatiske løsninger.

— Reisende kan nesten gå hele veien, fra bilen til flyet, med automatiske løsninger, sier han.

Likevel har terminalen til 100 millioner kroner ikke tuber ut i flyene, slik at reisende fortsatt risikerer å måtte gå i regn og snø ut til flyene.

— Tuber er helt urealistisk på Kjevik, sa Langeland om saken i fjor sommer.

Gode arealer

Noe av det mest kjærkomne med den nye terminalen er ifølge lufthavnsjefen areal.

— Den gamle var til tider trang, nå har vi fått romslig plass, sier han.

Ventehallen i den nye utenlandsterminalen ser ganske lik ut som i dagens innenlandsterminal. Foto: Jon Anders Skau

I den 4000 m2 store terminalen finnes det over 240 sitteplasser. Det er en egen kafé, samt en Taxfree-butikk på 500 kvadratmeter.— Jeg er også overbevist om at reiseopplevelsen blir bedre, sier Langeland.

Nedgang i antall reisende

En knapp uke før åpningen sendte Avinor ut trafikktallene for Kjevik for mai-måned. Utenlandske flybevegelser i Kristiansand har falt med 8,5 prosent hittil i år, sammenliknet med mai i fjor. Så langt i år er det en nedgang i antall utenlands-passasjerer på 8,7 prosent sammenliknet med fjoråret.

Vi har alltid jobbet med å få en London-rute.

— Nedgangen skyldes at det er mindre charter-trafikk i år enn det var i fjor. I tillegg så fikk året en brå start med pilotstreiken i Norwegian, som førte til mange kansellerte avganger, sier Langeland.

Ifølge lufthavnsjefen er ikke det noe å ligge våken om natten for.

— Vi har noen sommerruter som vi prøver nå i sommer, så tror jeg at ting vil stabilisere seg utover året.

Nytt rullebånd for avhenting av bagasje Foto: Jon Anders Skau

Lufthavnsjefen sier at han ikke har merket noe særlig til nedbemanningene i oljesektoren, slik NRK Sørlandet skrev om fredag morgen, men har registrert at det er et ønske fra næringen om å reise rimeligere enn tidligere.

Drømmer om London

Selv om landsdelen nå kan skilte med en flunkende ny utenlandsterminal får ikke det noen konsekvenser for rutetilbudet.

— Flyselskapene ser i hovedsak etter om det er nok betalende passasjerer, sier Langeland.

Han bekrefter at de jobber aktivt med å få etablert flere utenlandsruter.

— Vi har alltid jobbet med å få en London-rute. Planen la vi på is da Fly Non Stop hadde avganger, men nå er dette definitivt noe vi drømmer om å få til, sier han.