— To hendelser i 2011 har inspirert dette. Den ene av dem er endringen i kirkens liturgi. Etter seks års debatt endte det med at de tok ut setningen «og kjenner lysten til det onde i mitt hjerte» fra syndsbekjennelsen, sier Liv Bugge.

Kunstneren fra Oslo står i foajeen til Sørlandets kunstmuseum, i ferd med å åpne utstillingen «Into the Wreck». Bak henne ruver en tempelaktig port av trematerialet OSB. OSB er ikke nynorsk for «og så bortetter», men snarere engelsk for «oriented strand board».

Den svidde stokken henspeiler på hekseprosessene. Oljemaleriet heter "Raw and Burnt Umber". Foto: Tore André Baardsen

— OSB er unntakstilstandens materiale. Formen refererer til krigs-estetikk, sier Bugge.

Terrorangrep

Innefra trekonstruksjonen lyder menneskestemmer avspilt sakte. Foran den ligger en brent trestokk og mindre kunstverk i betong. Trestokken henviser til hekseprosessene, og betongverkene er inspirert av brutalistisk arkitektur. Men det var altså denne liturgien:

— Like etter at kirken tok ut setningen om ondskap skjedde terrorangrepet 22. juli. Jeg vil spørre hva som er mulig for det norske, sosialdemokratiske hjertet å forstå av ondskapen. Jeg har alltid sett ondskap som en positiv kraft. Det er den følelsen du må ha for å bringe noe fremover, sier Bugge.

Ondskap er ut

Utstillingsåpningen fredag kveld var SKMUs bidrag til kommunens kulturnatt, og den er også en del av museets satsing på samfunnsengasjert kunst i forbindelse med Grunnlovsjubileet.

— Vi takker Liv Bugge for denne spennende og utfordrende utstillingen, sa direktør Lars Grambye da han åpnet utstillingen foran de rundt femti fremmøtte publikummerne.

— Det onde har blitt et ut-ord i Norge. Vi har fått et slags «goodness regime». Men jeg er interessert i hva det onde representerer, sier Bugge.

Hun forklarer at tittelen «Into the Wreck» er hentet fra et dikt av den amerikanske, feministiske poeten Adrienne Rich. Diktet ligger også oppslått som en del av utstillingen, sammen med liturgiboka med den uttatte teksten.

Breivik-saken

OSB-konstruksjonen har også sin egen tittel, nemlig «The Dead Layer». Bak den harde fasaden er den utformet likt et vekkelsestelt, og publikum kan sitte på OSB-benker mens de ser videoen som er kjernen i kunstverket.

— Den viser en terapitime etter noe som heter Grimberg-metoden. Terapien er reell, men jeg har bedt skuespillerne om å se bort fra det personlige, og heller konsentrere seg om de strukturelle kreftene som virker innenfra, sier Bugge.

I filmen vises også rettssal 250 som ble bygget til rettssaken mot Anders Behring Breivik, og dessuten bilder av Bakkehaugen kirke.

— Den er tegnet av de samme arkitektene som tegnet Y-blokka i regjeringskvartalet. Den er det nå vedtatt å rive, og når den brutalistiske bygningen faller kan det også hende troen på sosialdemokratiet faller, sier kunstneren.