I sitt innlegg «Den ansiktsløse systemsvikten» i Fvn 16. mars, tar Ingrid M. Ropstad opp saken om uønskede hendelser ved SSHF, og definerer systemsvikt som følger: «For systemsvikt er per definisjon i denne saken synonymt med ledelsessvikt», og anklager videre «toppledelsen ved sykehuset i Kristiansand, herunder adm. dir. og styreleder» at de ikke erkjenner sitt ansvar.

Jeg er enig med Ropstad i at det er ledelsens ansvar at systemene fungerer. Det er derfor synd at Ropstad ikke har tatt seg tid til å lese seg opp i sakene og informasjonen som finnes og hvor flere av dem understøtter nettopp det at toppledelsen har erkjent sitt ansvar, og ikke gjemt seg bak «systemet». Det blir lett følgefeil når man kun baserer seg på sekundærkilder i sine konklusjoner. Om hun hadde tatt seg tid til å sette seg inn i hele denne prosessen, oppfølgingene, rapportene, tiltakene som fortløpende har blitt lagt ut på SSHFs nettside, så ville hun sett at både styret og administrerende direktør har tatt dette ansvaret på alvor. I pressemeldingen datert 31. mars 2022 som ble sendt ut da styret godtok foretaksboten – og som også er å finne på våre nettsider – sier administrerende blant annet:

– Jeg har overfor fagmiljøene, tillitsvalgte og styret understreket det faktum at foretaket har fått forelegget fordi vi har hatt manglende system på overordnet nivå. Det er mitt ansvar som administrerende direktør å sikre at systemene er på plass. Jeg er oppriktig lei meg for de konsekvensene dette har hatt for flere pasienter som følge av dette.

Og videre:

– Foretaket har gjennom de siste årene utviklet overordnede systemer som styrker pasientsikkerheten, dokumenterer ansattes kompetanse og gjør det lettere for ansatte å melde uønskede hendelser og følge opp disse. Vi jobber kontinuerlig med forbedrings- og kvalitetsarbeid for å unngå at tilsvarende skal skje igjen.