Det kunne se ut som en frukt- og grønnsakshandel, men Lars Eriksrud gav til beste en forestilling på høyde med det beste som har vært i Gågaten i Kristiansand gjennom årene, med presentasjon av kutteredskap.
Anonym ville hun være, kvinnen som langt på vei sikret nattesøvnen tross dårlig rygg de neste årene, ved å skaffe seg splitter ny seng.

— Det er en utrolig økning i antall publikummere. Den største økningen på flere år, forteller messegeneral Nina von Gegerfelt Nielsen. Hun har registrert tilsvarende økning i interesse på de fleste av de 22 stedene rundt i Norge messen besøker.

På parkeringsplassene var det omtrent fullt da Fædrelandsvennen ankom søndag. To køer ved billettlukene skled sakte inn i menneskeelven som fløt rolig rundt stands til 94 utstillere. Av dem var rundt 60 prosent lokale, mens resten reiser med messen rundt i Norge.

Stagnasjon

von Gegerfelt Nielsen bekrefter at det noen år har vært en stagnasjon i interessen for denne type messer. Men ved hjelp av mer reklame, både gjennom radio og sosiale medier, ser hun interessen stige.

— Og så har vi flere som tilbyr salg av mindre ting, mat, stekepanner og tupperware, for eksempel. Ting man kan kjøpe med seg på impuls og ikke trenger tilhenger til, forteller hun.

Boblebad i megaklassen, varmepumper og ferieboliger i utlandet er fortsatt en del av utstillingene. For ikke å snakke om bad, tregulv og takstein.

Foreldrene til Samuel og Oliver ble etterlyst over høytaleranlegget, og i midten av Gimlehallen var det en stor scene.

Sinnasnekkeren

Der fikk blant andre den såkalte Sinnasnekkeren, Otto Robshamn fra TVNorges oppussingsprogram, kåre Kristiansands beste handy woman, eller som vi sier på norsk: Praktisk anlagt kvinne. Det skjedde sogar på selveste kvinnedagen, lørdag 8. mars.

Oppussing er blant nordmenns vanligste hobbyer og milliardene triller hvert eneste år i et marked som øyensynlig bare vokser.

I år har messearrangørene også satt en grense for hvor mange utstillere av samme produkt som får være med. Erfaringer med hele gater fyllt med varmepumpeleverandører var heller lunken, både blant leverandørene og publikum.

Gateselger

Innimellom fant vi også en klassisk gateselgerartist. Altså en sånn som selger geniale redskaper til oppkutting av frukt og grønnsaker, som mange har flere av i kjøkkenskuffen. På bunnen.

For å arrangere messen har arrangørene også hjelp av lokale lag og foreninger. Til sammen 45 personer stiller til dugnad, for at laget eller foreningen skal få noen kroner ekstra i kassen. For messearrangøren lar det dryppe litt på klokkerne også.

Kantina, for eksempel, ble drevet av en skoleklasse som skulle på tur.

Tv Agder var også bidragsyter i år. Daglig sørget de for direktesendinger, som også ble liggende til ettersyn, med informasjon og reklame hånd i hånd.