Tirsdag la Mediebedriftene fram opplagstallene for sine medlemsbedrifter.

Som ventet faller opplaget for de aller fleste papiraviser. På Sørlandet er unntakene Søgne og Songdalen Budstikke som går opp med 234 aviser og Lillesands-Posten som øker med fem.

Mindre fall i Fædrelandsvennen

Fædrelandsvennen trekkes imidlertid fram av Mediebedriftene som en avis som har holdt godt på abonnentene etter omleggingen til én betalingsmodell for papiravisen og digitalt innhold.

— Avisen kan vise til en mer stabil opplagsutvikling, særlig for abonnement, sammenlignet med tilsvarende aviser. Samtidig viser lesertallene en stabil utvikling for papirutgaven, men et noe lavere lesertall for nettstedet etter at deler av innholdet ble forbeholdt abonnenter, skriver Mediebedriftene.

Fædrelandsvennens opplag falt med 596 eksemplarer, hvorav det meste skriver seg fra løssalg. Agderposten faller med 955 aviser. De innførte sent i fjor samme betalingsmodell som Fædrelandsvennen, men har ikke fått uttelling for det ennå.

På nett går Agderposten fram fra 25.000 daglig lesere på nett til 27.000. Fædrelandsvennen faller ifølge denne målingen fra 75.000 til 59.000 daglige lesere. Dette skyldes at man må betale for det meste av innholdet.

På mobil går Fædrelandsvennen frem fra 17.000 til 21.000 daglige brukere.

Flere på nett

— Den digitale transformasjonen gjenspeiles i opplag- og lesertallene for norsk dagspresse. Nettutgavene som måles vokser med 5,5 prosent og de målte mobiltitlene vokser med hele 41 prosent, men det kjøpes fortsatt over to millioner eksemplarer av avisenes papirutgaver. Samlet sett styrker de fleste mediehusene sin markedsposisjon. Totalt falt opplaget i 2013 med 4,4 prosent, lesertallet falt med 3,7 prosent, skriver Mediebedriftene.

De store, nasjonale avisene går kraftig tilbake på papir. Aftenposten faller med 11.955 aviser. Dagbladet selger hver dag i snitt 8511 færre aviser, mens VG har en tilbakegang på 23.924 aviser. Landets største avis har nå et godkjent opplag på 164.430 aviser.