SONGDALEN: - Her produseres det for fullt døgnet rundt, seks dager i uka og 50 uker i året, sier en tydelig travel fabrikksjef Vetle Misje hos Sørlandschips på Mjåvann Industriområde.

Fædrelandsvennen ankommer like før produksjonslinjen skal omstilles til en annen smaksvariant. Et potetlass er nettopp blitt losset over på transportbånd. Hver dag går det med 50 tonn, i hovedsak fra Agder, Telemark og Vestfold. Det er ikke én kvadratmeter uutnyttet areal i produksjonsanlegget. Ekstra lagerplass er leid hos Seafront, lengre opp på Mjåvann.

AVGJØRENDE: En stund så det ikke så bra ut for Sørlandschips. Men så ble den gamle designen på pakkene (underst) byttet ut med en ny og mer moderne, samtidig som smaksvarianten havsalt ble introdusert. Det gjorde virkelig vei i vellinga.  Foto: Tore André Baardsen

Over 200 mill.

Det som begynte som et gründer— og hobbyprosjekt i 1990 (se egen artikkel) er blitt en blomstrende næringsmiddelbedrift av anselig størrelse. I 2012 ble milepælen 200 millioner kroner i omsetning passert med god margin. Og ikke minst; bunnlinjen er riktig så pen. Nesten 13 prosent av omsetningen lå igjen før futen skulle ha sitt.

- Vi må ha tilfredsstillende resultater, og det har vi - tross tøft press på både priser og marginer i snacksmarkedet, sier Lars Tretteteig. Han er administrerende direktør hos Sørlandschips og samtidig finansdirektør hos eierselskapet Scandza i Oslo. Og for å ta det med én gang: Scandzas nåværende hovedeier er «private equity»-selskapet Lindsay Goldberg.

Automatisert

Tilbake til Mjåvann. Der er produksjonen så automatisert at det kun trengs tre personer for å passe den gjennom døgnet. En ganske ny palleteringsmaskin erstattet alene tre-fire mennesker, og den skal verken ha lunsjpause eller ferie.

- Vi har fire maskiner som pakker chipsen i poser. Før det har den vært gjennom produksjonslinjen, som blant annet omfatter fem gryter og to tromler for tilsetting av krydder, forteller Vetle Misje.

Han opplyser også at det nå er 24 ansatte på Mjåvann, lager— og teknisk personale inkludert. Dagens 24 produserer langt mer effektivt enn tidligere. Årsaken ligger altså i automatisering.

Operasjonelt

- På Mjåvann er vi operasjonelt rigget og har flinke folk som kjører effektivt og er kreative, understreker Lars Tretteteig.

Han legger til:

- Vi har et grunnsortiment som har solgt godt gjennom mange år, men som hele tiden må suppleres med nye produkter. Og selskapet er god på nyskaping. Når det er sagt, skal vi fortsatt holde oss i «premium-segmentet», passe på kvaliteten og være tro mot den sunne peanøttoljen vi alltid har benyttet i prosessen.