— I Norge er det meget strenge reklameregler. Hvis reklame på busstoppene langs de store veiene kan bidra til å bedre standarden på reisetilbudet, bør det absolutt vurderes innenfor trafikksikkerhetsmessige trygge rammer.

Det sier Regine Merethe Hildre i samfunnseksjonen i Statens Vegvesen region sør. Hennes utredning handler om hvordan veivesenet kan bidra til å få opp bussbruken og ned bilbruken på de lange strekningene. Et stikkord er holdeplasser og reisetid. Utredningen er nå på høring i landsdelens kommuner.

I Vennesla var det i 2014 betydelig fokus på at reklame langs veiene ikke er pent.

Milliardbeløp

— Vi foreslår å oppgradere en rekke stoppesteder. Vi må sikre at ekspressbussene ikke blir melkeruter som tar for lang tid, sier Hildre, som også sier at det bør vurderes å fjerne en del busstopp for å få opp farten på bussene

Bare i Region Sør (Agder-fylkene, Telemark, Vestfold og Buskerud) trengs over to milliarder kroner til kollektivfelt. Vel 55 millioner kroner trengs til opprusting av de viktigste 42 holdeplassene og 18 knutepunktene langs stamveier som E 18, E 39, Riksvei 9, riksvei 7 og E 134. Hildre sier mange andre land finansierer deler av busstilbudet med reklame. Hun mener inntektene enten kan gå til å drifte bussholdeplassene, eller de kan gå til busselskapene og bedre konkurransekraften for buss.

Blikkfang

Reklamen kan også skape blikkfang som øker oppmerksomheten rundt buss og dermed får opp kollektivandelen..

I Norge er det ikke tillat med reklame på bussholdeplasser langs veien der fartsgrensen er over femti km/t. Det er heller ikke lov på holdeplasser ved skoler, lekeplasser eller nær kirker. I praksis er det bare i enkelte bykjerner du finner reklame på bussholdeplasser.

— Ingenting er konkludert. Rapporten vil uansett danne grunnlag for den satsing veivesenet på Sørlandet vil gjøre for ekspressbuss-tilbudet. Også vi i veivesenet er forpliktet på målet om mindre biltrafikk og mer kollektivtrafikk, sier Regine Merethe Hildre