Plansjer fra Avinors masterplan for Kjevik som viser hvordan flyplassen kan se ut om 10–15 år. Planene ble laget før oljekrisen. Foto: Avinor
Plansjer fra Avinors masterplan for Kjevik som viser hvordan flyplassen kan se ut om 10–15 år. Planene ble laget før oljekrisen. Foto: Avinor
Ny vei til Kjevik var en av sakene som ble debattert i Flyplassutvalget. På bakre rekke fra venstre: Anita Dietrichsson (Næringsforeningen i Kristiansand), Morten V. Haakstad (Arendal Næringsforening), Jørgen Kristiansen (varaordfører i Kristiansand) og Are Østmo (Lindesnesregionen Næringshage). Foto: Richard Nodeland

— Ny vei, p-hus og fortsatt fokus på ruteutvikling, var varaordfører Jørgen Kristiansens kontante svar på hvilken sak han mente var viktigst for Kjevik fremover.

Fredag møtte representanter fra politikk, næringsliv og lufthavn opp til det første møtet i det nyetablerte Flyplassutvalget for Kjevik, som tar over for det tidligere Brukerforumet for Kjevik.

Politikere inn

— Brukerforumet bestod i hovedsak av næringsaktører. Nå ønsker vi også å dra politikerne med inn i arbeidet med å jobbe for Kjevik, sier leder for det nyetablerte utvalget, NHO Agders regiondirektør Siri Mathiesen.

Og selv om strategien for det nye utvalget først blir banket gjennom etter et seminar nærmere sommeren, var det ikke tvil om hvilke temaer som medlemmene var opptatt av: Ny vei, nytt p-hus og nye ruter.

Plansjer fra Avinors masterplan for Kjevik som viser hvordan flyplassen kan se ut om 10–15 år. Planene ble laget før oljekrisen. Foto: Avinor

— Vi må gjøre reisetilbudet fra Kjevik attraktiv og ønsker flere direkteruter, så vi ikke lekker passasjerer til Torp, Sola og Gardermoen, sier Mathiesen til Fædrelandsvennen i etterkant av møtet.

Ny Kjevik-vei

- Hvor viktig er det å få på plass ny Kjevik-vei?

— Den er veldig viktig med tanke på å tilrettelegge for næringsutvikling rundt flyplassen. Derfor må vi også få på plass reguleringsplanen nå som veiprosjektet ligger i Nasjonal Transportplan. Vi må ha flyt i arbeidet hele tiden, svarer Mathiesen og får støtte av representanten for infrastrukturutvalget til Node-klyngen, Frithjof Ruud.

— Vi er veldig opptatt av å få veien på plass nå, mens vi er inne i en stille time for oljeservicebransjen. Oppturen kommer, men ikke til alle lokasjoner. Derfor er det viktig å være en attraktiv region, med god infrastruktur, tilfredsstillende næringsarealer, cargotilbud og p-hus, sier Ruud.

Kjevik 2030

Lufthavnsjef Arne Johan Johnsen var, ikke uventet, også en forkjemper for den nye veien.

— Vi skal ha et møte med ordføreren og Vegvesenet neste uke der vi håper å bli enige om en rask oppstart for reguleringsplanleggingen for området. Så har vi også et ønske om nytt kryss på Kjevik-siden av elva, så vi kan utvikle næringsområder her, sier Johnsen, som også viste fram plansjer av hvordan Kjevik kan se ut 10- 15 år fram i tid.

— Avinor lager masterplaner for de enkelte lufthavnene som viser mulige scenarier fram i tid. Disse plansjene er fra før oljeprisfallet, som må tas med i beregningen, men viser hva som ble tenkt da. Ny vei er uansett pulsåren for videre utvikling av flyplassen, og det er vanskelig å se for seg noe av dette uten den, sier lufthavnsjefen, og sikter til planene om hotell, p-hus og næringseiendommer.

P-hus unisont krav

Og at p-huset da står langt fremme på ønskelisten, bekreftes av NHO-sjefen.

— P-hus er et unisont krav fra næringslivet. Nå må vi få en avklaring fra Avinor-sjef Dag Falk-Petersen om de vil bygge selv eller andre aktører kan bygge, sier Mathiesen.