— Dette er en omlegging fra KLMs side der de flytter flyfraktmottaket sitt fra lokalene våre på Mjåvann og ned til Kjevik, sier administrerende direktør i Seafront, Morten Årikstad.

Morten Årikstad. Foto: Arkiv

For tre år siden inngikk Seafront et samarbeid med Air France-KLM Cargo om sistnevntes flyfrakttilbud fra landsdelen, bedre kjent som Node Airport.

Ikke som forventet

Den langsiktige visjonen for Node Airport var å sende mellom to og fire trailere ukentlig med flyfrakt fra Mjåvann til Amsterdam og Air France KLMs verdensomspennende cargonettverk. I løpet av de tre årene som har gått har det imidlertid stort sett vært én avgang per uke, i perioder to avganger.

— Dette har vært en mulighet til å benytte KLM tjenester, men markedet har ikke funnet KLMs rater gode nok, sier Årikstad, som tar endringen med stor ro.

— Med tanke på anlegget her er ikke dette noen stor sak. KLM har kanskje benyttet 15 av de totalt 3000 kvadratmeterne med lager her ute, forteller han.

KLMs kunder

Anlegget på Mjåvann har kun vært for KLMs fraktkunder, og ifølge Årikstad har konkurrerende speditører latt være å benytte seg av tilbudet på Mjåvann.

Speditøren, som er mellomleddet mellom vareeieren og flyselskapet, er stort sett den som velger hvilket flyselskap som brukes.

Jobber med Kjevik-tilbud

Frithjof Ruud. Foto: Rune Øidne Reinertsen

— Det jobbes i disse dager med å få til et tilfredsstillende frakttilbud fra Kjevik der alle aktører som flyr fra Kjevik kan være med, forteller Frithjof Ruud, representant for infrastrukturutvalget til Node-klyngen.Han håper å få i gang en prøveordning allerede fra i høst som kan kompensere for tilbudet som var på Mjåvann.

Av alle, for alle

— Vi har gode forhåpninger. I første rekke jobber vi for et tilbud til Node-bedriftene, men forhåpentligvis vil resten av næringslivet også være med. Da kan vi få et tilbud som inkluderer alle flyselskapene og speditørene som har tilknytning til Kjevik, sier Ruud.

Seafront vil på sin side fortsette samarbeidet med KLM Cargo som kunde, selv om samarbeidet rundt terminalen på Mjåvann opphørte i juni.

Hipp som happ

— Flyfrakten vil fortsatt gå som normalt. Om frakten sendes fra Mjåvann eller Kjevik til Amsterdam med trailere har ikke noe særlig betydning for oss. Dessuten tror jeg Node-bedriftene også er fornøyd med å få flyfrakten til Kjevik, sier Årikstad.

- Så det er hipp som happ om Node Airport holder til på Mjåvann?

— Når oppslutningen har vært som den har vært, ja. Node Airport har for øvrig aldri vært et eget selskap, men et tilbud fra KLM som vi har vært med på å administrere, sier Årikstad.

Infrastrukturutvalget til Node-klyngen jobber i disse dager med å få til et tilfredsstillende frakttilbud fra Kjevik der alle aktører som flyr fra lufthavnen kan være med. Foto: Arkiv

— Begrenset tilbud

At Node Airport kun var i luften i tre år, tror Node Infrastrukturs representant, som Årikstad, kan ha å gjøre med at tilbudet var begrenset til KLMs kunder innenfor Node-klyngen.

— Alle elementer falt nok ikke helt på plass på Mjåvann, med mange aktører og interesser på speditørsiden, mener Ruud.

- Ingen merkbar endring i fraktvolum

Thomas Langeland. Foto: Sondre Steen Holvik

Til tross for dårlige tider i oljeservicebransjen, er det ingen merkbar nedgang i frakten som sendes fra lufthavnen.— Vi merker ikke noen særlige endringer verken på frakt eller passasjerer. Fraktvolumet har vært stabilt etter DHL begynte å fly fra København via Kristiansand til Ålesund og motsatt, sier lufthavnsjef på Kjevik, Thomas Langeland.

Han er fornøyd med ethvert tiltak som kan øke frakttrafikken over Kjevik.

— I dag er det Spirit som håndterer frakt på selve flyplassen. KLM Cargo har ikke noe med oss å gjøre direkte, men om mer gods skal sendes luftveien, ser vi positivt på det, sier Langeland.

Han forteller at Avinor kun leverer infrastruktur for frakttilbudene over flyplassen, og at frakttjenestene leveres av eksterne selskap.

— Vi kan tilby plass og utleie, men foreløpig er det ikke nok etterspørsel etter slike tjenester, sier lufthavnssjefen.

- Ikke egnet for trailere

Trailertilbudet, som Node Airport bestod av, er foreløpig ikke diskutert innad i Node-klyngen.

— Vi ser i første omgang på flyfrakt. Trailertrafikk fra Kjevik med den nåværende infrastrukturen er verken ønsket av Avinor eller speditørene, sier Ruud, men legger til at det kan endre seg på sikt.

— Det kan bli mulighet på andre siden av flystripa når den nye veien blir realisert.

Thomas Langeland i Avinor har tidligere sagt at arealer allerede er satt av, dersom en fraktterminal virkeliggjøres.

— I vår masterplan er det satt av plass til en cargoterminal ved dagens administrasjonsbygg. Med ny riksvei åpnes det også for en større cargoterminal på østsiden, uttalte lufthavnsjefen i fjor.