Høsten kommer alltid litt brått på med mørke morgener og stadig mørkere ettermiddager. Ofte har man dårlig tid og det er lett å løpe ut av døren uten refleks.

Det er lett for at man er ute i siste liten, enten det er å skifte til vinterdekk, få hengt refleksen på jakken eller satt på lykt på sykkelen.

Når det gjelder gående og syklende, ber seniorrådgiver i Trygg Trafikk, Bård Morten Johansen, innstendig voksne og barn om å ta affære nå.

— Mange kjenner seg nok igjen i at det er lyst når de drar, og mørkt når de skal hjem. Å ha skuffen full av reflekser hjelper deg lite i trafikken, sier Johansen.

Mange nestenulykker

Trygg Trafikk viser til en skremmende undersøkelse fra 2015: Over halvparten (55 prosent) av førerne og passasjerene i bil har opplevd å nesten kjøre på en fotgjenger i mørket.

— Svært mange bilister har nok fått hjertet i halsen over at det plutselig er fotgjengere uten refleks i veibanen. Og mange fotgjengere har nok opplevd å bli skremt av biler som kjører altfor nær i mørket. Det er små marginer før det skjer en ulykke, sier Johansen.

Se forskjellen med og uten refleks:

Sykkellykten er det viktigste

For syklister er det ekstra viktig å utruste seg med sykkellykt.

— Sykkellykten vil utgjøre en stor forskjell allerede når det er skumring. Har du lys på sykkelen, vil du synes veldig mye bedre enn om du kun har refleks. Har du ingen av delene, vil føreren oppdage deg i nærlyset når han er rundt 40 meter unna, da har han eller hun kun et par sekunder på seg til å reagere. I tillegg kan du få bot for å ikke ha lys eller refleks på sykkelen, presiserer Johansen.

FERSK REFLEKSUNDERSØKELSE: I en fersk undersøkelse utført av Kantar TNS for Trygg Trafikk og Sparebank1 oppgir bare 26 prosent at de alltid bruker refleks. 43 prosent oppgir at de som oftest bruker refleks. Trygg Trafikk mener det er betydelig overrapportering. Foto: Illustrasjonsfto Morten Brakestad, Trygg Trafikk

Barn og sykling i mørket

— Litt større barn har vært vant til å sykle alene eller i grupper til ulike aktiviteter på ettermiddags- og kveldstid gjennom våren, sommeren og senhøsten. Nå som høstmørket er her, hvordan skal foreldre forholde seg?

— Det er individuelle forskjeller, men barn i 10-12 års alderen er gamle nok til å ha kontroll og ansvar for egen lykt, hjelm og refleks og dermed også til å kunne ferdes uten voksen på veiene i skumring og mørket. Det skjer heldigvis få alvorlige ulykker med barn i trafikken. Det er i utgangspunktet trygt å gå og sykle med barn. I barns nærmiljø er det ofte lavere fartsgrenser, sier han.

Hvis du har sendt poden på sykkel til fotballtrening i mørket uten lykt, politiet stopper ham eller henne og tilkaller foreldre for et forelegg, så mener jeg du har fått som fortjent. Finn Erik Grønli, leder av trafikkorpset i Oslo politidistrikt.

De fleste sykler selges uten sykkellykt, og lykt må derfor kjøpes som tilleggsutstyr.

- Men det er viktig å huske på at barn klarer ikke, i motsetning til voksne, å sette seg så godt inn i førerens sted og se viktigheten av å bruke lykt og refleks. Jo mindre barnet er, jo mer krevende er det for dem å sykle på annet underlag enn bar asfalt, jo mindre trafikkforståelse har de når det gjelder bilførernes ekstra utfordringer med bremselengde og så videre, legger han til.

Politiet: Foreldre kan bli kontaktet

Vi spurte politiet i Oslo om barn kan forvente seg en reaksjon dersom de stoppes av politiet og ikke har lys på sykkelen.

— Vi skriver naturlig nok ikke ut forenklede forelegg til barn, personer under 18 år. Politiet snakker imidlertid mye med barn og unge, også når det gjelder trafikksikkerhet. Det kan imidlertid fort skje at foreldre blir kontaktet og bedt om å komme og at et forenklet forelegg blir skrevet ut til dem. Det fordrer begge foreldres samtykke og underskrift, sier Finn Erik Grønli, leder av trafikkorpset i Oslo politidistrikt.

Grønli sier han ikke kjenner til mange slike saker.

- Sjekk av lys på sykkel er én av mange oppgaver vi har. Politiet håndhever når de kommer over slike situasjoner. Hvis du har sendt poden på sykkel til fotballtrening i mørket uten lykt, politiet stopper ham eller henne og tilkaller foreldre for et forelegg, så mener jeg du har fått som fortjent. Lys på sykkelen og refleks er et ansvar de voksne faktisk må ta på største alvor på vegne av barna, sier han.

Nylig hadde Trafikkorpset en innsats og aksjon mot sykling på rødt lys.

— Det var nok å ta av. Altfor mange viser en manglende respekt for trafikksikkerheten, sier Grønli.

Piggdekk og sykkel til barn?

— Anbefaler Trygg Trafikk at barn fortsetter å sykle gjennom vinteren, da med piggdekk?

MER SYNLIG: For syklister er det ekstra viktig å utruste seg med sykkellykt. - Sykkellykten vil utgjøre en stor forskjell allerede når det er skumring. Har du lys på sykkelen, vil du synes veldig mye bedre enn om du kun har refleks. Har du ingen av delene, vil føreren oppdage deg i nærlyset når han er rundt 40 meter unna, da har han eller hun kun et par sekunder på seg til å reagere. I tillegg kan du få bot for å ikke ha lys eller refleks på sykkelen, presiserer seniorrådgiver i Trygg Trafikk, Bård Morten Johansen. Foto: Illustrasjonsfoto NTB/ Scanpix

— De må gjerne gjøre det, når de er nådd i 10-12 års alderen, for yngre barn er det ikke å anbefale på egen hånd. Men det er viktig at barn som skal ferdes alene på piggdekk får en god tilvenning. Å kjøre på glatt føre eller snøføre uansett kjøretøy er mer krevende, det kan være stor forskjell på gripeevnen. Kvaliteten på dekkene og gummien spiller inn, sier Johansen.Han ville ikke gått for de billigste variantene.

— Barn som sykler sammen har den fordelen at de som gruppe er mer synlig for bilisten, ulempen kan være at de blir mer opptatt av hverandre og mindre skjerpet mot trafikkbildet, sier han.

Ny undersøkelse: Kun en av fire bruker alltid refleks

Torsdag denne uken er det den nasjonale Refleksdagen.

— Vi ber folk bruke dagen til å putte refleks i jakker og bager, og slik være klar for høstmørket, sier Johansen.

Bakgrunnen for Refleksdagen er den nasjonale målsettingen om refleksbruk. Den sier at 40 prosent skal bruke refleks i byer og tettsteder, og 60 prosent skal bruke refleks på landet, i 2018. I en fersk undersøkelse utført av Kantar TNS for Trygg Trafikk og Sparebank1 oppgir bare 26 prosent at de alltid bruker refleks. 43 prosent oppgir at de som oftest bruker refleks.

Trygg Trafikk mener det er betydelig overrapportering.

HJEMMELEKSE DENNE UKEN: - Mange kjenner seg nok igjen i at det er lyst når de drar, og mørkt når de skal hjem. Vi ber derfor folk bruke Refleksdagen 20. oktober til å putte refleks i jakker og bagger, og slik være klar for høstmørket, sier seniorrådgiver i Trygg Trafikk, Bård Morten Johansen. Foto: Trygg Trafikk

— Folk sier rett og slett at de bruker oftere refleks enn hva de faktisk gjør. Fysiske tellinger av folks refleksbruk viste nemlig i fjor at kun 31 prosent av voksne bruker refleks i mørket. Når alt kommer til alt blir refleksen ofte glemt eller droppet. Det er synd fordi refleks reduserer risikoen for å bli utsatt for en ulykke dramatisk, sier Johansen.

Barn flinkere enn voksne

Barn er flinkere og drar opp snittet, totalt i befolkningen bruker halvparten av oss refleks.

— Barn er flinkere til å bruke refleks, er vant til refleksvest og synes ofte det er kult å ha reflekser på klærne. I tillegg er det allerede refleks på mange barneklær og barnesekker. Når barn blir ungdommer, går refleksbruken ned. Ungdommer adopterer de voksnes vaner med å slenge på en jakke og stikke ut av døren, uten å feste refleks på forhånd. Aller dårligst til å bruke refleks er godt voksne. Vi unnskylder manglende refleks med dårlig tid eller forglemmelse, sier Johansen.

Se videoen under som illustrerer hvor vanskelig det er å se en fotgjenger når man går uten refleks.

Statens vegvesen gjorde en undersøkelse rundt norske husstander og refleksvester for noen år siden.

— Den viste at hver husstand hadde 17 reflekser hjemme. Hvorfor har folk dem da ikke på? Det er en veldig billig livredder, sier førstekonsulent i Statens vegvesen, Annette Henden, tilNRK.

Hun sier også til kanalen at hvis man har vasket refleksen i vaskemaskinen, eller den er gammel, kan det være greit å bytte den ut.

Reflekser kan gå ut på dato

En undersøkelsen fra Ipsos MMI for noen år tilbake viser at 1,2 millioner nordmenn har mer enn ti reflekser hjemme. Nesten 250.000 har over 30 reflekser liggende i skuffer og skap, ifølge Trygg Trafikk.

Trygg Trafikk anbefaler å foreta en hjemmesjekk av refleksene for å se om de fortsatt gjør jobben sin.

— Let frem gamle reflekser, skru av lyset og lys på dem med en lommelykt. Sammenlign gjerne flere reflekser. Da kan du enkelt se om refleksen har den effekten du tror og håper den har. Når refleksene blir utsatt for riper og slitasje over tid, blir reflekseffekten dårligere. De refleksene som skinner dårlig bør du kaste. Reflekser som ikke virker godt er jo liten vits, sier Johansen.

Det finnes mange reflekser på markedet, og ikke alle har god nok reflekseffekt. Se derfor etter CE-merke på pakningen når du kjøper refleks. Disse refleksene er nemlig testet og har god reflekseffekt.

Derfor har familien Følke valgt bort organisert idrett.