Fra tid til annen dukker de opp. Reklamer, leker, klær, bøker og annet som har ett budskap til jenter, ett til gutter.
Sist i mars så Eurosko seg nødt til å trekke tilbake, etter reaksjoner fra publikum, reklameplakater for jente— og guttesko med ordlyden:
«Boys want shoes they can play in» - «Girls want pretty and girly shoes».
Januar i fjor fikk kleskjeden Name It tyn for body til baby, en blå og en rosa, med henholdsvis disse tekstene printet på: «Adm.dir» og «Hjerteknuser».
- De som presenterer gutter og jenter i rolle er de desidert verste, sier Kristin Storrusten.
Hun mener det er mye verre enn leker, klær og utstyr med forskjellige farger for gutter og jenter.— Jeg lover deg at man kan råkjøre like hardt på en rosa sparkesykkel som en blå. Problemet er når jenter og gutter får leker som oppfordrer til helt ulik lek, når det bare står kjøkkenleker i jenteavdelingen og sverd i gutteavdelingen, sier hun.
Les også: Dette bildet finnes i svenske kataloger - men ikke i norske
«Dress up to work. Find out what am I good at?»
Storrusten ergres jevnlig, for det går ikke lang tid mellom hver gang hun ser et nytt produkt i butikkhyllene som spesielt retter seg mot jenter eller gutter.
Nylig ble det oppdaget at bokhandlerkjeden Notabene har dette magnetiske lekesettet fra produsenten Koala Dreams i hyllene.En pakke er rosa og heter «Magnetic Fun — Dress up», en annen er blå merket «Magnetic Fun - Dress up to work. Find out what am I good at?».
På utenlandske nettbutikker er å finne også en rosa (jente)versjon av siste sett, men dette var ikke å se da vi sjekket hyllene i Notabene avdeling Gunerius kjøpesenter i Oslo.
Les også: Dette er de 10 dummeste kjønnsdelte barnebøkene
Notabene: Burde valgt en annen sammensetning
— I dette tilfellet har vi gjort et kjøp av et lite utvalg fra en ny leverandør, dette for å se om varene ble tatt godt imot av våre kunder. Vi ser i ettertid at vi burde ha valgt en annen sammensetning, og at det beklageligvis ikke fremstår heldig, er kommentaren fra administrerende direktør i Notabene, Stian Simonsen.
Han understreker at kjedens holdning er at lekene skal passe til alle barn og at de ikke ønsker å skape uønskede skiller, hverken på kjønnsroller eller annet.
— Notabene har et stort utvalg leker i flere av våre butikker hvor vi ivaretar dette, legger han til.
Har du tips til oss i forbindelse med denne saken? Ta kontakt med redaksjonen her.
Tilbakeslag etter 40 år med likestilling
Kjønnsforsker Jørgen Lorentzen er enig med Storrusten. Han synes kjønnsdifferensiering rundt hva barn kan gjøre, i de verste tilfellene allerede fra de er babyer, er det mest håpløse han ser.
— Det er trist at vi etter 40 år med likestilling nå de siste årene har sett et tilbakeslag. Det er primært den kommersielle industrien som står for retretten, sier Lorentzen.Kampen for likestilling er ikke over én gang for alle, det er en kamp man må ta hver eneste dag. Derfor er det så viktig at foreldre og forbrukere aldri slutter med å reagere på slike ting, mener han.
— Hvorfor er det spesielt ille med roller?
- Det er fordi det gir barn et begrenset perspektiv på hva de er til for. Det avgrenser verden både for gutter og jenter og bryter med vår idé om at barn skal ha en god barndom der verden er åpen for dem, ikke lukket. Det får konsekvenser for hvordan de tenker utdanning og arbeidsliv. Rollebestemte leker gir klare føringer, vi er tilbake på 50-tallet. Det er helt håpløst, sier Lorentzen.
«Bruker du penis eller vagina for å leke med den?»
Kristin Storrusten er initiativtager til Facebook-gruppen Ung Feminisme.
Hun startet siden fordi hun syntes det manglet et sted hvor unge kunne få feministisk inspirasjon, uavhengig av politisk ståsted og løsrevet fra kvinnefora som «tilhører generasjonen over».
— Jeg vil at siden skal ha rollen som en Klara Klok eller feministisk storesøster, sier hun.
Nylig fant hun og oversatte en illustrasjon som hun delte — og som ble hyppig delt videre.- Jeg synes illustrasjonen og budskapet er hardtslående. Jeg liker når tullete argumenter blir avvæpnet med humor, sier hun.
Les også:
Prior går nye veier for å lokke til seg barna
Lekebutikk solgte babydukke med smal midje og kvinnebryster
Foreldre så rødt da de leste dette
Ønsker du å få med deg lignende saker? Vi har en egen Facebook-gruppeog Twitter-profilfor Familie og oppvekst