Forbrukerrådet la torsdag formiddag frem forbrukerstatistikken for 2015. Forbrukerrådet har de siste årene fått rundt 100.000 henvendelser årlig, i år ser man en nedgang.

85.000 nordmenn henvendte seg til Forbrukerrådet i fjor. Det er en nedgang på 12 prosent sammenlignet med 2014. — Vi mener nedgangen skyldes at forbrukerne selv i større grad løser problemet på nettet, mener direktør for forbrukerservice, Ingeborg Flønes i Forbrukerrådet.

Det er flest henvendelsene om bil.

Dette er toppen:

  • Kjøp og salg av bil , 10.172 henvendelser

  • Husleie, 4744 henvendelser

  • Kjøpsrett/angrerett, 4344 henvendelser

  • Tjenester, 4099 henvendelser

  • Mobiltelefoner, datamaskiner, 4039 henvendelser

  • Politiske spørsmål, tvisteløsninger, 3659 henvendelser

  • Håndverkertjenester på bolig, 3508 henvendelser

  • Møbler og innredning, 3402 henvendelser

  • Motorsykkel, scooter, campingvogn, 2748 henvendelser

  • TV- og musikkanlegg, 2068 henvendelser

Flytte? Lagre?

Pass på rettighetene dine når du flytter, råder Forbrukerrådet.

Hva skal du gjøre når flyttebilen krasjer eller lagerrommet brenner? Spørsmål om flytte- og lagringstjenester opplevde en vekst på hele 120 prosent i 2015.

— Sjekk om du er forsikret om uhellet er ute. Spør tjenestetilbyderen om de påtar seg ansvar eller har forsikring, sier Flønes.

Bruktbilkjøp

Kjøp og salg av bil står fortsatt for over ti prosent av henvendelsene, og Forbrukerrådet har opplevd at flere tar kontakt om bruktbil.

Dette til tross for at antallet henvendelser til Forbrukerrådet synker totalt sett.

— Vi har ingen forklaring på økningen, men er glad for at så mange tar kontakt med oss for å få hjelp etter bruktbilkjøp. Får man ikke til en løsning med selger selv, kan vi mekle i saken, sier Flønes.

Her er deres tips til bruktbilkjøpere.

— Sjekk bilen grundig på verksted før du kjøper den. Benytt kjøpskontrakt og Statens vegvesens nye tjeneste på nett. Her kan du plotte inn bilnummeret, og du vil få opp kilometerstand som er registrert ved innførsel eller siste EU-kontroll. Dessverrre hører vi om endel kilometerjuks, vi håper denne tjenesten vil føre til en reduksjon, sier Flønes.

DIREKTØR: Ingeborg Flønes i Forbrukerrådet. Foto: Kjell Håkon K. Larsen

Flest henvendelser fra Telemark

Folk fra Telemark tar hyppigst kontakt med Forbrukerrådet. Folk fra Nord-Trøndelag tar minst kontakt.

— Vi kan ikke forklare forskjellene, vi vet at nordmenn stort sett spør om det samme over hele landet, sier direktøren.

Generelt mener hun norske bedrifter er blitt flinkere.

— Andel firmaer som har mottatt mer enn hundre henvendelser er gått ned.

Store firmaer går igjen

Forbrukerrådet presenterte en ti på topp liste over firmaer som folk henvendte seg oftest rundt.

— Det er noen av markedets største aktører som troner på toppen. Vi jobber bevisst mot dem, forklarer Flønes.

Oversikten finner du her.

Forbrukerrådet mottok desidert flest henvendelser rundt elektrokjeden Elkjøp, 1430 i tallet.

— I fjor plukket kundene opp nærmere 22 millioner produkter hos oss, og med så stort trøkk vil det kunne oppstå utfordringer med noen av kjøpene i etterkant, svarer Elkjøp i en mail til oss.

— Enkelte av produktene har små komponenter som kan gå i stykker, og de kan i tillegg være verdt flere tusen kroner. Disse faktorene fører gjerne til at man sier ifra hvis man skulle oppleve at noe ikke fungerer som det skal, noe vi også vil at våre kunder skal gjøre. Målet vårt er at alle som handler hos oss skal bli helt fornøyde til slutt, legger kjeden til.