Den amerikanske videostrømmetjenesten Netflix kan slå i TV-bordet med 3,2 millioner nye kunder i tredje kvartal, og har nå 83,3 millioner kunder på verdensbasis, ifølge selskapets egne tall.

En betydelig større vekst enn analytikernes estimat på to millioner nye kunder. Det bidro til at Netflix-aksjen som har hatt en nedgang på tretten prosent i år, gjorde et byks på 20 prosent da resultatet fra tredje kvartal ble kjent, melder BBC.

Netflix selv peker på suksess med serier som Stranger Things , The Get Down og en ny sesong av Narcos , som en viktig forklaring på kundeøkningen.

I kvartalsmeldingen til aksjonærene skriver Netflix at de vil øke egenproduksjonen av innhold fra 600 timer i år til 1000 timer i 2017. Den beste treningsklokken?

Frykter Amazon

Netflix er til stede i 130 land, men ikke i Kina. Ifølge Netflix er det vanskelig for utenlandske innholdstjenester å få innpass i det kinesiske markedet, og at man istedenfor å prøve å etablere Netflix, heller vil lisensiere innholdet til eksisterende strømmetjenester i Kina.

CarShowPortugallow._CB282471303_.jpg

Selv om Netflix i sin prognose for fjerdekvartal spår en netto kundevekst på 5,2 millioner, er de klare på at konkurransen om seernes skjermtid er steintøff, og peker blant annet på Amazon Prime Video.Netflix tror Amazons strømmetjeneste vil bli like global som Netflix og Youtube med sitt nye bilprogram The Grand Tourmed den tidligere Top Gear-stjernen Jeremy Clarkson i spissen.

— Vår utfordring er å fortsette å forbedre brukeropplevelsen og innholdet, slik at vi bedre å møte forbrukernes ønsker, skriver Netflix.

Hvor mye bruker du på strømmetjenester?

Teknologimagasinet: Playstation VR er ikke akkurat trådløs!