— Det er forskjell på å legge ut bilder fra festen og å invitere folk med inn. Med et 360 graders VR-kamera på bordet er det nettopp det VR-teknologien åpner for. Å være til stede et annet sted enn man fysisk befinner seg.

Ansvarligfor Teknisk Ukeblads (TU) satsing på Virtual Reality (VR), Eirik Helland Urke, tror det bare er et tidsspørsmål før vi har mobiler med innebygd 360-graders VR-kameraer og Facebook-støtte for live-strømming av VR-videoer.

MED FREMTIDEN PÅ HODET: Som et alternativ til elektroniske VR-briller fra Oculus, Samsung og Sony, finnes enkle og langt rimeligere pappbriller hvor mobilen brukes som skjerm. Her en variant til 79 kroner fra Claes Ohlson. FOTO: GEIR AMUNDSEN

En fremtidstro han deler med VR-satsende teknologikjemper som Google, Sony, Samsung og ikke minst Facebook.Den sosiale nettverkskjempen som i 2014 la tolv milliarder kroner på bordet for firmaet Oculus VR og deres VR-briller Oculus Rift, og som nylig åpnet for 360-graders videoer i nyhetsstrømmen.

Selv Claes Ohlson har begynt å selge Google-inspirerte VR-briller i papp.

Skjønt Virtual Reality er langt fra noe nytt, og konseptene og forsøkene har vært mange siden dataingeniøren og multikunstneren Jaron Lanier gjorde begrepet kjent for femogtredve år siden.

Myte eller fakta?

Har du tro på VR-teknologien? Svar i vår poll nederst i saken!

Ikke vært en kommersiell suksess

OCULUS TOUCH: Det er forventet at Facebook-eide Oculus vil lansere sine VR-brillene i løpet av første kvartal 2016. De egne håndkontrollene Oculus Touch blir også å se. FOTO: Oculus.

Dårlig kvalitet, simulatorkvalme og høye priser blir gjerne trukket frem som hovedårsaker til at VR-teknologien så langt ikke er blitt en stor kommersiell suksess.Det er også mange som mener at det i første rekke er spillindustrien som har det største VR-potensialet.

Det skremmer ikke mediehus som TU og andre fra å teste ut og satse på journalistikk i Virtual Reality-formatet.

Nye muligheter

— VR-formatet gjør det mulig å invitere leserne rett inn der det skjer uten noen filtre. Det gir helt nye journalistiske muligheter til å formidle og dra seerne inn i innholdet. Teknologien og de nyeste VR-brillene har dessuten blitt vesentlig bedre, sier Helland Urke.

JORDKLODE: Slik kan også et VR-opptak presenteres. FOTO: EIRIK HELLAND URKE

Han er likevel tydelig på at det fortsatt er stykke å gå, og at det gjenstår mye prøving og feiling for å finne ut hva som fungerer både format— og innholdsmessig.- Vi tar med andre ord høyde for at dette på mange måter er rykende fersk teknologi som kommer til å svikte i alle ledd på et eller annet tidspunkt.

Nysgjerrig på Apples smartklokke?

Bruker syv kameraer

SYV KAMERAER: Eirik Helland Urke med syvkamera-riggen TU bruker. FOTO: GEIR AMUNDSEN

I dag benytter TU VR og Urke seg av en rigg bestående av syv Gopro-kameraer for å lage 360 graders VR-bilder.Men Urke forteller at det finnes langt enklere og rimeligere varianter bestående av to kameraer med hver sin 190 graders linser, som tilsammen overlapper hverandre og gir et 360 graders VR-bilde.

TU har også lagt vekt på at VR-innhold skal fungere «flatt» uten VR-briller.

VR UTEN BRILLER: Slik vil VR-kunne oppleves uten briller på mobilen.

Tenk deg en virtuell verden hvor du ved hjelp av et par VR-briller på nesen kan være til stede på festen på den andre siden av jorden, manøvrer deg rundt i et 360 graders Facebook-univers, eller kjenne suget i magen når Kjetil Jansrud setter utfor i Kitzbühel med et VR-kamera på hjelmen.Uansett hvilke VR-plattformer som blir en realitet, regn med å måtte leve side om side med reklame i den virtuelle verden, der produktplassering vil få en ny betydning. Flere annonsører er allerede i gang med å teste ut mulighetene.

Bruker du Popcorn Time?

Sosiale medier:

Andre saker verdt å få med seg: