Hvilken strømmetjeneste er din favoritt? Svar nederst i saken!

Andelen norske husstander som abonnerer på strømmetjenester for film og TV fortsetter å stige, viser en undersøkelse EPSI Rating har gjort.

Drøyt halvparten av alle bredbåndkunder oppgir at de for tiden abonnerer på en slik strømmetjeneste, tolv prosentpoeng flere enn på samme tid i fjor.

Det betyr at nordmenn er i strømmetoppen sammenlignet med våre naborer i Sverige og Finland hvor tallene fra EPSI-målingen viser en strømmeandel på henholdsvis 40 prosent og 31 prosent.

Ifølge statistikk fra analysebyråetIHS Markit er norske husholdninger i verdenstoppen med et snittforbruk på strømmetjenester på

.

Etterlyser bedre og mer nytt innhold

Årets EPSI-måling viser at brukerne er blitt mer tilfreds med innholdet, men at de likevel etterlyser bedre og mer nytt innhold.

— Målingen viser at kundetilfredsheten stiger noe fra i fjor, men til tross for at bruken av denne typen tjenester øker betraktelig, så er det ingen utpreget begeistring å spore blant kundene, sier daglig leder i EPSI Rating Norge Fredrik Høst, som mener en kundetilfredshet på 66,8 indikerer at strømmekundene hverken er godt tilfreds eller misfornøyde.

HBO til topps

I årets måling er det HBO som kommer best ut blant de målte aktørene. HBO får særlig gode tilbakemeldinger på utvalget og kvaliteten de har på innholdet. Viaplay går mest frem, mens TV Sumo som kom best ut på

, havner på sisteplass.

Det er også hentet inn intervjuer med kundene av andre strømmeleverandører som bl.a. Cmore og Dplay, men antallet intervjuer er svært begrenset og er derfor ikke tatt med i oversikten, opplyser EPSI. NRKs nettspiller er ikke med da den defineres som nett-tv og ikke en abonnementsbasert strømmetjeneste. Foto: EPSI

Det er svært få klager og den tekniske kvaliteten på strømmetjenestene oppleves jevnt over som god. Mens Netflix skårer dårligst med tanke på kvaliteten på innholdet, så opplever Netflix-kundene at stabiliteten, bildekvaliteten og brukergrensesnittet som best blant de målte aktørene.

Målingen viser også at servicenivået i bransjen har blitt bedre over det siste året, men at det fortsatt ligger noe lavere enn hva tilfellet er blant TV-distributørene. Skjønt mens to ut av tre TV-kunder vært i kontakt med sin TV-leverandør, så har kun hver tiende strømmekunde vært i kontakt med sin strømmeleverandør.

Organisasjons— og kommunikasjonsdirektør i TV 2, Sarah C.J. Willand, mener undersøkelsen viser at TV 2 Sumo har god kundelojalitet selv med en liten tilbakegang fra topplasseringen de to foregående årene.

— Samtidig har vi fra samme tid i fjor en vekst på 20 prosent i antall abonnenter. Det gjør at vi har flere behov å ivareta, blant annet har vi nettopp lansert nye og forbedrede hjelpesider. TV 2 Sumo er et av våre viktigste satsningsområder i strategiprosjektet «TV 2 i 2020», hvor vi skal gjøre det vi kan for å bli befolkningens foretrukne strømmeleverandør, sier Willand.

Strømmetjenester foran TV-distribusjon

EPSI Rating har også spurt norske TV-kunder i hvilken grad de er fornøyde med TV-tilbyderen sin. Med en samlet bransjescore på 64,4 må de tradisjonelle TV-tilbyderne se seg slått av strømmetjenestene som i år altså får 68,8 indekspoeng.

FORAN: Strømmetjenesten scorer 4,5 indekspoeng mer enn de tradisjonelle TV-tilbyderne. Ifølge EPSI er forskjeller på 2,5 indekspoeng eller mer signifikante. Foto: EPSI Rating

Denne smarte bilbanen kan være årets julegave: