Slik blir det i hvert fall om Nasjonal kommunikasjonsmyndighets innstilling står fast. Samferdselsminister Ketil Solvik-Olsen fikk nylig spørsmål om saken i Stortinget. Han viste til konkurranseforhold som årsak til at kunder må vente på bedre bredbåndstilgang selv om teknologien ligger klar.

Saken er anket av Telenor til Samferdselsdepartementet, skriver bt.no.

Ti ganger bedre hastighet

Det varTV 2som først fortalte historien om Askøy-mannen som i dag har et bredbånd som sårt trenger oppgradering.

– Vi fikk tilbud fra Telenor om et bredbånd med ti ganger bedre hastighet enn det vi har i dag. Dette takket vi ja til, men konkurranseforhold mellom Telenor og andre bredbåndsaktører gjør åpenbart sitt til at vi ikke får det vi har gledet oss til, sier Skråmestø.

Sjekk hvilke leverandører som kom best og dårligst ut i stor brukerundersøkelse:

– Som en gammel ISDN-linje

Når han vil se fotballkamp via bredbåndet han i dag har i hus, må han be de fire andre i husstanden la vær å surfe eller spille på nett.

– Likevel er det slik at sendingen stopper opp. Hastigheten vi har i dag er på fem megabit pr. sekund. Nå jeg ser fotball kan jeg ikke følge resultater på for eksempel Livescore samtidig. Da risikerer jeg å få inn scoringene først på Livescore. Det ødelegger spenningen. Dette er som å sitte med en gammel ISDN-linje i hus, sier en lettere oppgitt Skråmestø til bt.no.

En selger fikk Kenneth til å oppgradere fra parabol til fiber. Da begynte kanalselskapet å fakturere ham for begge deler:

Har du tips om denne saken? Send oss en epost!

Hadde gledet seg

Han sier at familien hadde gledet seg til å ta i bruk oppgradert bredbånd. Desto større var skuffelsen da Telenor sendte brev om at man likevel ikke fikk lov til å ta i bruk boksen som kunne ha åpnet en ny verden for mor, far og tre barn.

Informasjonssjef for bredbånd i Telenor, Tormod Sandstø, bekrefter at boksen på Askøy er en av mange i Norge som er klar til å tas i bruk.

– Her er det kun en tillatelse fra myndighetene som mangler før kunden kan få en helt ny bredbåndshverdag. Vi har gått ut med brev og tilbud om oppgradering, men måtte slå kontra da Nasjonal kommunikasjonsmyndighet stakk kjepper i hjulene for oss, sier Sandstø.

Informasjonssjefen sier at rundt 200 kunder langs Askvegen kunne fått bedre tilgang ved å koble sammen to ledninger.

– Slik er det mange andre steder i Norge også, sier Sandstø til bt.no.

Lavere tall

I TV 2-reportasjen ble det antydet at 250.000 kunder var i samme situasjon. Fagsjef Kenneth Olsen i Nasjonal kommunikasjonsmyndighet avviser at tallet er så høyt.

– Vi har fått klarhet i at det ikke er sånn at 250.000 kunder kan få raskere bredbånd hvis «Telenor får lov til å trykke på knappen». Telenor tar i e-post til oss ikke ansvar for denne opplysningen. Det reelle tallet som faller inn under denne kategorien er så vidt oss bekjent rundt 25.000, skriver Olsen i en e-post til Bergens Tidende.

Uten varslingsplikt

Han peker på at Telenor har mulighet til å modernisere kobbernettet på en måte som ikke utløser varslingsplikten på tre år.

– Telenor har imidlertid valgt å gjennomføre moderniseringen på en måte som direkte gjør at deres grossistkunder ikke kan benytte sine investeringer i Telenors nett og varslingsreglene kommer derfor til anvendelse.

Varslingsplikten er, ifølge Olsen, differensiert og innebærer at Telenor i noen tilfeller må varsle med tre års frist, i andre tilfeller med seks måneders frist. Der grossistkundene ikke har investert har Telenor ikke plikt til å varsle i det hele tatt.

Fagsjefen mener at Telenor må følge spillereglene.

– Det ikke er grunnlag for noen oppfatning om at det er stivbente regler og byråkrati som hindrer Telenor i å modernisere kobbernettet, slå han fast.

Men kundene må beholde TV-dekoderen for å få det beste mobiltilbudet:

– Trist at det skal være slik

Roy Skråmestø synes det er rart at regjeringen snakker om at man hurtigst mulig vil ha skikkelig bredbånd til hele folket samtidig som kunder kan utsettes for slikt krøll.

– Vi må altså leve med gammel teknologi, samtidig som vi hver dag passerer boksen som minner oss på at den nye teknologien egentlig er kommet til huset. Trist at det skal være slik, sier han.