Synes du det er vanskelig å velge rett mobilabonnement? Svar i vår avstemning nederst i saken!

En undersøkelse som Ipsos MMI har utført for den Telia-eide mobiloperatøren Onecall, viser at nesten halvparten av de spurte er usikre på om de har valgt riktig mobilabonnement.

— Det vil si at halvparten av alle 5,5 millioner norske mobilkunder ikke vet om de betaler for mye eller for lite på mobilregningen sin. I tillegg er det 42 prosent som ikke vet hvor mye mobildata de bruker i måneden, mens 62 prosent tror det er penger å spare på å bytte mobilabonnement, sier sjef i Onecall, Øistein Eriksen.

Han vil derfor gi Onecall-kundene mulighet til å prøve ut mobiltilbudet deres i to måneder før de avgjør hvilket abonnement som passer dem best, ikke minst hvor stor datapakke man trenger.

Bestiller man det Onecall har valgt å kalle «prøvekjøp», skal kundene kunne bruke mobilen så mye man vil i to måneder for 99 kroner måneden. Det vi si, bruken av data begrenser seg til 10 GB og fri bruk gjelder ikke spesialnumre og samtaler til utlandet.

Etter prøveperioden får kunden en oppdatering på databruk, og en anbefalt abonnementstype basert det faktiske forbruket. Men kunden står fritt til å velge abonnement selv.

Vet du hvor mye data du bruker? Sjekk den Nkom-godkjente priskalkulatoren til Tek.no

— Tjener penger på at mange bruker mindre data enn de kjøper

Fagdirektør Finn Myrstad i Forbrukerrådet synes det er bra at kundene får muligheten til å vurdere hva de trenger, men at det forutsettes at folk faktisk følger med og ikke ender opp med dyrere abonnement enn nødvendig.

Finn Myrstad. Foto: Kjell Håkon K. Larsen

— Undersøkelsen Onecall har gjort, viser at nesten halvparten er usikre på at de har riktig abonnement. Mistenker dere at mange forbrukere har feil mobilabonnement og betaler for data de ikke bruker?- Definitiv. Det er vanskelig å sammenligne priser og tilbud, og mange får seg nok en overraskelse når de ringer til spesialnummer eller til utlandet, siden disse prisene ikke er inkludert i «fri»-abonnementene.

- Er det grunn til å tro at mobiloperatørene tjener på at kundene har feil abonnement?

— På sikt tjener nok operatørene på å ha fornøyde kunder. At det samtidig er penger å tjene på at mange betaler for abonnementer og kanskje bruker mindre enn de kjøper, sier seg selv.​

Telenor har ikke tilsvarende planer

— Telenor hadde en tilsvarende kampanje i 2012, men har ingen umiddelbare planer om å gjenta dette. Derimot har Telenor en «Pengene tilbake»-garanti som går ut på at du kan prøve oss en måned, og dersom du ikke er fornøyd får du pengene tilbake, sier leder for Telenors mobildivisjon Bjørn Ivar Moen.

- Hva gjør Telenor for å sikre at kundene har rett abonnement?

— I forbindelse med vår lansering av Frihet har vi sendt anbefaling til samtlige kunder om hvilket abonnement vi anbefaler til dem. Vi har også før det hatt kontinuerlig dialog med de av våre kunder som vi anbefaler å bytte abonnement. Telenor ønsker at alle kunder skal ha et abonnement de selv føler er best tilpasset sitt bruk, da vi lever av fornøyde kunder.

Når det gjelder overforbruk presiserer Moen at Telenor har lagt såkalt datakontroll tilgjengelig i alle abonnement for hindre at kundene får en ekstra regning ingen ekstra regning. Dette er ifølge Moen alltid på i abonnementene U21 og Ung.

Vi har ikke fått bekreftet fra Telia om de vil innføre en lignende prøveordning for sine kunder.

Myte eller fakta?

Hvor vanntett er egentlig en vanntett mobil?