Mange drømmer om å bli Youtube-stjerner med millioninntekter. Kanskje ikke så rart når man ser listen til det amerikanske økonomimagasinet Forbes over de ti største pengemaskinene på den populære videodelingstjenesten.

Inntjeningskravet for å komme på topplisten har vært en årlig inntekt på 2,5 millioner dollar før skatt. Øverst på listen til Forbes troner den svenske 25-åringen Felix Kjellberg.

Under artistnavnet «PewDiePie» har han blitt megastjerne med 40 millioner Youtube-abonnenter på å legge ut filmer av seg selv mens han spiller og kommenterer dataspill.

På andre plass finner vi humorduoen «Smosh». Humor og dataspill er gjengangere, men på topplisten finner vi også makeup-artisten Michelle Phan og fiolinisten Lindsay Sterling.

HUMOR: Duoen «Smosh» som består av Anthony Padilla (t.v) og Ian Andrew deler annenplassen med «Fine Brothers». FOTO: NTB scanpix Foto: NTB scanpix

Felles for Youtuberne på Forbes liste er at de er like unge som kjernepublikummet sitt, og knapt noen er over tretti år.

Får du dårlig samvittighet?

Økt profesjonalisering

Som et resultat av stadig større pengestrømmer og økende Youtube-interesse hos mange annonsører, har det dukket opp mange såkalte Multikanalsnettverk (MCN) hvor en rekke YouTube-kanaler samles i det samme nettverket.

Mot at nettverkene får en andel av inntektene kanalene genererer, tilbyr de hjelp til blant annet produksjon, utvikling og merkevarebygging.

I Norge er det særlig United Screens og Nordic Screens som har gjort seg bemerket.

— Vi hjelper våre Youtubere på et tyvetalls områder, som opphavsrett og annonsesalg, og tar hånd om det administrative slik at partnerne kan fokusere fullt ut på å være kreative og skapende, sa leder i United Screens, Stina Honkamaa Bergfors, da vi skrev om

Hardt arbeid

En av de største stjernene på den norske Youtube-himmelen er humorduoen Pistol Shrimps med sine 400.000 abonnenter.

Christer Larsen (26), den ene halvdelen av Pistol Shrimps, mener fokus på penger og berømmelse er et dårlig utgangspunkt.

— Nå noen spør, er jeg tydelig på at det er massivt hardt arbeid over lang tid som skal til, istedenfor å late som det er glamour. Man ser knapt kjæresten sin og fridager hører til sjeldenhetene. Og har du først startet en kanal, må du holde det gående. Går det for lang tid uten aktivitet så blir man fort glemt og folk gidder ikke abonnere på kanalen din, sa Larsen til oss.

10 på topp i verden

Her er Forbes liste over Youtuberne som har størst økonomisk suksess. Vi snakker samlet årsinntekt før skatt i tidsrommet frem til 1. juni. Forbes inntektsestimater baserer seg på data fra Nielsen, IMBD, og intervjuer med agenter, managere, advokater, bransjekjennere og Youtube-stjernene selv.

1. PewDiePie: 12 millioner dollar (dataspill)

2. Smosh: 8,5 millioner dollar (komedie)

2. Fine Brothers: 8,5 millioner dollar (reaksjons-videoer)

4. Lindsay Sterling: 6 millioner dollar (spiller fiolin og danser)

5. Rhett & Link: 4,5 millioner dollar (humor)

5. KSI: 4,5 millioner dollar (dataspill)

7. Michelle Phan: 3 millioner dollar (make up artist)

8. Lilly Singh: 2,5 millioner dollar (humor)

8. Roman Atwood: 2,5 millioner dollar (humor)

8. Rosanna Pansino 2,5 millioner (mat)