Lene Pettersen skjønte lite da det plutselig dukket en rekke bilder av en fremmed familie på mobilen hennes. Hvordan hadde de havnet i bildemappen hennes?

— Etter omfattende detektivarbeid fant jeg ut hva som hadde skjedd: Lånetelefonen jeg fikk fra Lefdal da mobilen min måtte på verksted, er synderen, og bildene av familien må være fra en av Lefdals kunder som har fått den samme lånetelefonen som jeg hadde.

Pettersen forteller at hun slettet alle bilder og innloggingspassord på lånetelefonen før hun leverte den tilbake.

— Likevel har senere lånekunder fått sine bilder lagret på min google-bildekonto som vises på min mobiltelefon som er koblet til min googlebruker. Det tyder på at Lefdal ikke har gjenopprettet fabrikkinnstillingene og nullstilt telefonen skikkelig før den har blitt gitt til neste kunde.

OPPFORDRER: Lene Pettersen oppfordrer alle som har en lånetelefon om å gjenopprette fabrikkinnstilligene før de leverer den fra seg. Foto: Caroline Roka

Det var først etter at hun fikk tips om å gå inn på Googles oversikt over «nylig brukte enheter» og fjerne lånetelefonen, at bildestrømmen fra den fremmede familien stoppet opp.

Dette bør du gjøre

Hun advarer mot å stole blindt på utlåners sletterutiner, og anbefaler at man selv gjenoppretter lånetelefonens fabrikkinnstillinger, og sjekke at utlåntelefonen er fjernet fra bildedelings— og skylagringstjenestene dine.

— Det er også viktig at betjeningen i butikken opplyser kunden om hvordan man faktisk fjerner tilkoblede enheter. En økende ufordring når flere enheter og tjenester kobles sammen i skyen. Jeg tror for eksempel ikke at min mor hadde skjønt noe av det, sier Pettersen.

Facebook gjorde det i 2009:

Lefdal: — Har doble rutiner

Kommunikasjonssjef i Lefdal Øystein Schmidt, forteller at man er veldig opptatt av at innhold på lånetelefonene slettes og at telefonene tilbakestilles.

— Vi har doble rutiner og fokus på at alle enheter skal kontrolleres ved innlevering. Det er viktig at kundene kan stole på oss, men når det er mennesker involvert kan vi ikke garantere at det ikke kan skje en glipp, sier Schmidt, som understreker at han ikke kjenner til dette konkrete tilfellet.

Han mener de nye skylagringstjenestene gjør det viktig at kundene ikke bare sletter fysiske data på lånemobilen, men også sørger for at enheten ikke lenger blir synkronisert mot lagringstjenestene man bruker.

Lei av tvunget koblingssalg?

Forbrukerrådet: — En skrekkelig tanke at uvedkommende får innsyn

— Vi har svært personlige opplysninger på mobilen, og for mange er det en skrekkelig tanke at uvedkommende får innsyn, sier Ingeborg Flønes som er direktør for forbrukerservice i Forbrukerrådet.

— Vi er også helt avhengige av telefon, derfor har vi rett til å få låne en telefon av butikken, hvis de må bruke minst en uke på å reparere vår egen.

Flønes forventer at butikkene sjekker at ingen får en telefon med andre kundes meldinger, bilder eller annet på.

- Samtidig er det er lurt å sørge for det selv også. Før du leverer den tilbake til butikken, kan du gjenopprette fabrikkinnstillinger, så ikke neste kunde får se dine personlige data.

Ønsker du å få mer ut av mobilen din? Sjekk disse sakene: