Volkswagen Golf er Norges soleklart mest solgte bilmodell de siste årene. Faktisk må vi bla oss tilbake til 2007 i registreringsstatistikken til Opplysningsrådet for Veitrafikken for å finne sist en annen bilmodell toppet listen. Også det en Volkswagen – familiebilen Passat.

Tesla-feber til tross – det ser ikke ut til at Golf-trenden er i ferd med å snu. Etter årets tre første måneder var Golf Norges soleklart mest solgte bil med 3933 solgte og en markedsandel på 11,1 prosent.

Klikker vi oss inn på salgsstatistikken for Golf, ser vi at mer enn to av tre Golf-kjøpere velger den elektriske e-Golf (67,9 prosent, totalt 2672 solgte).

Men det er ikke bare Golf som seiler på en elektrisk bølge. Tesla Model S var Norges nest mest solgte bil med 1532 solgte per 31.03.15, mens Nissan Leaf kapret femteplassen med 1082 solgte.

Volkswagens andre elbil, e-Up! ligger også høyt på statistikken med 485 solgte.

SVÆRT POPULÆR: Tesla Model S er enda mer populær nå som den har kommet med firehjulsdrift i versjonen P85D. Over 1500 Model S ble solgt i løpet av årets tre første måneder.

Marsmåned var en god måned for Renault og deres elbil Zoe. 228 personer valgte Zoe som sin nye elbil den måneden, mot beskjedne 133 i januar og februar.Elbilen BMW i3 måtte se seg forbikjørt av Zoe i mars, men er ikke langt bak med 336 solgte i løpet av årets tre første måneder.

Hvorfor ikke Soul?

Litt overraskende er det at ikke flere velger Kia Soul Electric. Vi testet Soul Electric i november 2014 og skrev følgende: Med god rekkevidde, markedets kanskje beste garantiløsning for elbil og uslåelig pris, framstår Kia Soul Electric som et veldig godt elbil-kjøp. Terningkast 5. 172 solgte Soul Electric hittil i år er ikke mye å skryte av. Peugeot har faktisk solgt flere iOn, en elbil som har vært på markedet siden 2011, som på lagt nær har like god rekkevidde som Soul Electric, som dessuten har en av markedets beste garantiordninger.

UNDERVURDERT: Kia Soul Electric er en artig elbil med god rekkevidde, masse utstyr for pengene og kanskje markedets beste garantiordning. Den kan likevel ikke måle seg med Leaf, Model S og e-Golf. Foto: Petter Handeland

Mette Simonsen Sauge, informasjonsansvarlig i den norske Kia-importøren, forteller at salgstallet OFV oppgir kun dreier seg om biler som kommer rett fra fabrikk.— Vi tar inn en del biler via andre Kia-importører (gjerne Tyskland). Disse blir regnet som bruktimport selv om bilene er helt nye, sier hun, og anslår at Kia Bil Norge har levert ut cirka det dobbelte av det OFV oppgir.

— Siden lanseringen av Soul Electric i september 2014 frem til i dag, har vi kundesolgt cirka 2200 biler, avslutter hun.

Ingen Ford Focus

Videre på salgslisten følger Mitsubishi i-MiEV (samme bil som Peugeot iOn), flerbruksbilen Nissan NV200 og Mercedes B-Klasse.

Kun to Citroën C-Zero (den siste i i-Miev/iOn/C-Zero-trekløveret) er solgt siden nyttår, mens Ford ikke har solgt en eneste Focus Electric.

Her er våre elbiltester:

VW E-GOLF, 2014

Så langt kommer du med el-Golf terningkast 5

Veil.pris: 244.200

Tesla Model S P85D

Endelig med firehjulsdrift - terningkast 5

Veil.pris: 763.000

Tesla Model S P85+

Joda, den duger på vinterføre - terningkast 5

Veil.pris: 595.000

KJØRER BRA: «Model S P85D har en saftig og direkte styrefølelse. Den reagerer svært raskt på alle kommandoer og kjennes både mindre og lettere enn den faktisk er», skrev anmelderen da han testet Teslaen på vinterføre i mars i år. Foto: Øyvind Jakobsen

Tesla Model S Performance, 2013

Tesla Model S setter standarden — terningkast 5

Veil.pris:

Renault Zoe, 2014

Kan lades hjemme på et par timer - terningkast 5

Veil.pris: 191.980

GODT KJØP: «Ingen annen elbil på nybilmarkedet gir i dag like mye for pengene som Soul Electric», skrev anmelderen da han prøvekjørte Kia Sould Electric i november i fjor. Foto: PETTER HANDELAND

Kia Soul Electric, 2014

Et meget godt elbil-kjøp — terningkast 5

Veil.pris: 234.900

Nissan Leaf, 2013

Elbilfavoritten har blitt enda bedre - terningkast 4

Veil.pris: 251.400

VW E-Up, 2013

Lett å kjøre – treg å lade - terningkast 4

Veil.pris: 191.600

BMW, I3, 2014

i3 er best for to - terningkast 4

Veil.pris: 249.000

ELBIL: «Peugeot iOn endrer ikke stort på fordommene angående elbilers utseende.», skrev anmelderen da han testet denne da den kom på markedet Foto: Egil Nordlien HM Foto

Peugeot ION, 2011

Bilen for deg som bor i Akershus — terningkast 4

Veil.pris: 239.900

Citroöen C-Zero, 2011

Langtest: 1100 km i Citroën C-Zero, 2011 - terningkast 3

Veil.pris: 240.150

Ford Focus Electric BV 142 HK AUT, 2013

Test: Med denne kjører du «gratis» til jobb

Veil.pris: 277.640

Mercedes B-klasse Electric Drive

Tesla under, Mercedes oppå

Veil.pris:

Saken er skrevet av og publisert på klikk.no

Les også:

Så mye kortere kommer du nå

Hørt om Model 3?

Den er best på alt, helt til du skal lade...