Skatteetaten har fått meldinger om at det er sendt ut falske eposter fra en adresse som utgir seg å være etatens.

Dette er et forsøk på svindel, skriver Skattedirektoratet i en pressemelding onsdag.

De første meldingene om epostene kom inn tirsdag ettermiddag, opplyser sikkerhetssjef i Skatteetaten Svein Mobakken overfor Aftenposten.

— Det kommer fortsatt meldinger til oss, det tyder på at de fortsatt sendes ut. Vi har fått meldinger om dette både i går og i dag, sier Mobakken onsdag ettermiddag.

Mer enn 200 har så langt meldt fra til Skatteetaten om eposten. Mobakken antar at dette kun er en liten brøkdel av den totale utsendte mengde.

Såkalt phishing

I eposten får mottaker beskjed om at hun eller han vil få tilbakebetalt et tilgodebeløp på skatten. For å få utbetalt pengene må mottaker sende inn sensitiv informasjon på epost. I eposten som Aftenposten har sett, står det at mottakeren skal få tilbake 3702 kroner. Eposten er skrevet på engelsk.

Dette er et såkalt phishing -forsøk, for å lure til seg kredittkortnummer og koder.

— Skatteetaten vil aldri be om kredittkortinformasjon, sikkerhetskoder, regninger, kopi av pass, førerkort eller kontonummer via e-post, sier sikkerhetssjef i Skatteetaten Svein Mobakken.

Falsk adresse

Adressen det sendes fra eksisterer ikke i Skatteetatens systemer, og systemene har ikke blitt hacket. Årsaken til at det ser ut som Skatteetaten er avsender, er at svindlerne har sendt ut en epost der de har lagt inn en falsk adresse i avsenderfeltet.

Det er ikke mulig å hindre utsendelse av epost med falsk avsenderadresse, ifølge Skattedirektoratet.

— Dermed kan svindlere utgi seg for å være andre ved å oppgi falske adresser i avsenderfeltet. Det vil heller ikke være mulig for svindlerne å motta svar til adressen de utgir seg for å sende fra. Det er derfor de i dette tilfellet ber om at svar sendes til en annen adresse, sier Mobakken.

- Slett eposten

Hvis man har gitt kort- og kodeopplysninger som ble etterspurt fra en svindel-e-post, er beskjeden fra Skatteetaten at man skal sperre kort og konto så raskt som mulig.

Ikke oppgi noe av informasjonen de ber om, eller svar på e-posten. Trykk ikke på noen eventuelle lenker eller vedlegg, oppfordrer de.

- Hvordan arbeider dere med å få epostene stoppet?

— Det er dessverre vanskelig å stoppe slike utsendelser. Vi jobber med å informere slik at publikum kjenner igjen epostene og agererer riktig.

- Hva gjør dere for å finne ut hvem som står bak?

— Vi undersøker eposten teknisk for å finne egentlig avsender, og anmelder til politiet for videre vurdering, sier Mobakken.

Skatteetaten er foreløpig ikke kjent med at noen har utlevert informasjon eller blitt svindlet.